lördag3 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Falafelrulle spred demokratibudskap i Malmö – ger BBDO Nordics guldägg

Publicerad: 20 april 2023, 17:54

Foto: Kampanjbild

Mitt under valrörelsens brus behövde Malmö stad på ett kostnadseffektivt sätt få ut sin uppmaning till invånarna om att rösta. Det resulterade i "Unwrap Democracy", som nu ger BBDO Nordics ett guldägg i kategorin förpackningsdesign.

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2023GuldäggetBBDO NordicsMalmö Stad

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


”Använd din röst” var ett initiativ från Malmö stad som i samarbete med civilsamhället syftade till att öka valdeltagandet. I kampanjen tog man hjälp av ett 50-tal näringsidkare som driver snabbmatsställen i Malmö, för att sprida budskapet.

Ett av greppen som testades var att trycka budskapet ”Använd din röst” på snabbmatspapper, för att påminna om vikten av den egna rösten och att bidra till nya samtal i sammanhang där Malmö stad annars inte kommunicerar. Bakom kampanjen stod BBDO Nordics, som nu tar hem guldägg i kategorin förpackningsdesign.

– Det är såklart ett drömprojekt att få hjälpa Malmö stad att öka valdeltagandet bland förstagångsväljare i Malmö genom att förvandla stadens falafelställen till valstugor, sade Petter Dahlskog, projektledare på BBDO Nordics, vid tillfället.

Motivering:

"Genom design och förpackning kommuniceras ett budskap om demokrati, där en falafelrulle får agera inbjudan till det viktigaste demokratiska styrmedlet som finns – att rösta. Juryn saluterar ett modernt och oväntat grepp som skär tvärs igenom de traditionella kommunikations hierarkierna, utmanar det förväntade och låter förpackningsdesign agera den huvudsakliga kommunikationskanalen. Ett inspirerande budskap både till det politiska etablissemanget och kommunikationsindustrin att en liten tuva kan hjälpa ett stort lass."

Arbetsgrupp

BBDO Nordics

Creative Lead: Karl Arildsson

Creative: Elin Wikberg

Graphic Designer: Charlotte Harbäck

Project Lead: Amanda Franzén

Creative: Ulrika Hammarlund

Graphic Designer: Linn Persson

Graphic Designer: Satany Doughouz

Growth Marketeer: Adin Rozajac

Creative: Mathias Svensson

Graphic Designer: Frida Quennerstedt

Business Lead: Petter Dahlskog

Malmö Stad

Kommunikatör : Carolin Sjöholm, Malmö stad

Fotograf

Johan Rönnow (frilans)

Silverägg och diplom

Silverägg:

Sedir: Processen / Sedir Ajeenah, Norstedts Förlag / Open Studio

Diplom:

Swee Kombucha – 100% Natural / Swee Kombucha / Bedow
Lykke Coffee Club / Lykke Kaffegårdar / Open Studio

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev