Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Favoriterna till att ta hem Guldägg - om kreatörerna får välja

Publicerad: 28 Maj 2020, 13:28

Forsman & Bodenfors ”The E.V.A Initiative” och det mesta från Ingo och Burger King. Åtta creative directors om sina personliga favoriter och tippningar inför årets Guldäggsgala.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2020

Johan Helander, creative director, Familjen.

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

”Två personliga favoriter, Ölavtalet och The E.V.A. Initiative ligger väl bra till ifråga om nomineringar.”

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

”Även här lutar jag mot fakta, Åkestam Holst har flest nomineringar vilket borde indikera ett framgångsrikt kreativt år. Jag har en kompis som jobbar där, Kenna. Han brukar vittna om en galet kreativ miljö. ”Helt crazy”, är hans omdöme.”

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram?

”Hela mitt yrkesliv har gått ut på att försöka göra saker med humor. Men utfallet är minst sagt bedrövligt. Därför imponeras jag alltid av saker jag garvar åt, typ Ölavtalet och Oatlys finger i ögat på Arla ”Bara Pjölk Smakar Pjölk”.”

Vilka förhoppningar har ni för egen del?

”Mina förväntningar är låga, som på livet generellt. Jag föredrar att bli glatt överraskad snarare än besviken. Men jag är som vanligt stolt över att vi lyckats ta någonting till synes astråkigt och göra det piggt, fräscht och teknologiskt.”

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

”Vi ska äta lunch utomhus hos den före detta popstjärnan Mats Eriksson. Han som poserade med en ananas på 90-talet. Tydligen har han en väldigt liten TV men förhoppningsvis så kan vi följa galan i solskenet.”

Niclas Fors, creative director, Ord&Bild

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

”The E.V.A Initiative känns som en riktig lågoddsare. Även Burger King och 50/50 borde ha goda chanser.”

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

”Ingo och Burger King har ju inte bara lyckats att följa upp föregående succéår, utan faktiskt överträffat det. Hatten av.”

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram? (Tänker här om det är något bidrag som du misstänker inte kommer att vinna men som du själv fallit för)

”Maurten Unofficial fick mig att att haja till när jag såg den. Osvenskt, spännande och nytt. Gillar även Volkswagens Abbey Road från DDB som lyckats involvera populärkultur-historia på ett relevant och spännande sätt.”

Vilka förhoppningar har ni för egen del?

”Klyschigt, men eftersom vi vet hur tufft det är att bli nominerad är vi otroligt glada redan nu. Allt annat än nominering skulle vara oväntat, men extremt roligt.”

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

”Vi kommer att vara ett litet gäng som äter lunch tillsammans framför storskärmen på byrån. Det är ju inte bara Guldägget utan även fredag, så det kanske blir en liten öl också.”

Fanny Enbacken Svensson, creative director, Volontaire

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

”Jag hoppas och tror på The E.V.A Initiative. Det finns ju några kampanjer som har många nomineringar men för mig står E.V.A ut tydligt med riktig problemlösning. Hoppas att det premieras!”

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

”Elmsta 3000 Horror Fest gör alltid helt fantastiska kampanjer och jag är glad att de fått den uppmärksamhet de förtjänar i år.”

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram?

”Jag gissar att Felix osötade ketchup kanske inte vinner sin kategori och det tycker jag nog inte att den borde göra. Men jag älskar att den är nominerad. Jag funderar över hur man lyckats med regin varje gång jag ser den.”

Vilka förhoppningar har ni för egen del?

”I år hejar vi framförallt på FANTASTISKA Sanna Tidbeck som ska leda hela galan.”

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

”Vi kör hemifrån precis som med allt annat just nu. Vi tar social distansering på största allvar.”

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

”The E.V.A Initiative.”

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

”Ingo har tillsammans med Burger King åter visat styrka för såväl kreativitet som affärsnytta och exekution, men troligtvis kommer Moldy Whooper kamma hem fler priser nästa år än vad 50/50 gör på årets gala.

Åkestam fortsätter att leverera med Apotek Hjärtat och från King kommer i vanlig ordning ett par riktigt bra filmer varje år. Särskilt gillar jag deras samarbete med Clas Ohlsson, och Cancerfonden förstås. Familjen är en intressant uppstickare som det ska bli spännande att se mer av framöver.

Efter en lite tuffare period fick vi på Forsman ut många starka kampanjer förra året. Inte bara för de kunder som syns bland nomineringarna, utan även för Apoteket, Babbel, Västtrafik, Sandvik och Volvo Trucks för att nämna några av alla dem som tyvärr blir lottlösa i år.

Framöver tror jag mycket på B-Reel, de är ett vasst gäng som jag ser fram emot att ansluta mig till i höst.”

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram?

”Google BAdWords av Volt för BRIS kommer troligtvis inte vinna guld i PR, men är ändå väl värd att lyfta fram som en fin kampanj där man med hjälp av smart och effektiv kommunikation gör skillnad och gott för såväl kund som målgrupp.”

Vilka förhoppningar har ni för egen del?

”Självklart hoppas vi på pallplatser för alla våra kunder och nomineringar – men The E.V.A Initiative för Volvo Cars borde ha mycket goda chanser till guld i flera kategorier som t.ex PR, Digitalt och Innovation.”

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

”Några av oss kommer befinna sig på kontoren i Göteborg och i Stockholm med handspritade händer och på behörigt avstånd till varandra för en gemensam uppkoppling. Själv blir jag en av dem som hänger med hemifrån. Det blir en minst sagt annorlunda upplevelse och saknaden att umgås och kramas med kollegor och branschvänner blir stor. Men en sak är säker, minnesvärd kommer årets gala helt klart bli.”

Fredrik Simonsson, creative lead, Nord DDB

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

”Det borde bli ett svårt piller att svälja.”

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

”NOA gjorde förra året bra.”

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram?

”När livet vänder.”

Vilka förhoppningar har ni på byrån för egen del?

”Vi är glada för dom saker som kom igenom och hoppas det smäller till lite imorgon. Bra saker tycker vi som definitivt ska ha en chans!”

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

”Vi har 2 olika sätt. På kontoret. På vår lokala indiska restaurang på Torsgatan (spice of india ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️). Ev blir det en kombination givet hela världsläget. Själv sitter jag kanske hemma då jag har en helt splitter ny son, det blir hans första gala.”

Oskar Hellqvist, creative director, Abby Priest

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

”Forsmans The E.V.A. Initiative för Volvo”

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

”Åkestam har gjort ett riktigt bra jobb. Antalet nomineringar talar sitt tydliga språk. Dessutom utspritt över många olika kunder i helt olika branscher. Imponerande och hatten av.”

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram? (Tänker här om det är något bidrag som du misstänker inte kommer att vinna men som du själv fallit för)

”DO Black, Doconomy från RBK kommer nog belönas men förtjänar att hyllas igen. Ett fenomenalt case tycker jag. I hantverk är både Kings film ”När livet vänder” för Cancerfonden och DDBs ”För Erica” för McDonalds helt otroliga.”

”Personligen känner jag dessutom lite extra för Hjärtebarnsfonden. Vore jättekul om de och Milk tog hem nåt i kategorin annonsering.”

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

”Kisande mot laptops (i solen förhoppningsvis)”

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director, Le Bureau

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

A hard pill to swallow eller E.V.A. 

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

Känns som om det kommer bli Åkestams år och Åkestams fest. 

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram?

Min favvo är Elmsta Horror Festival filmen.

Vilka förhoppningar har ni för egen del?

Tror inte vi får något tyvärr. Det vi är nominerad med har fått fin utdelning internationellt men inte direkt funkat i svenska kreativa tävlingar så det ser mörkt ut tyvärr haha.

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

Vi har massa att göra så vi kommer inte kunna följa den tyvärr.

Daniel Vaccino, creative director, Oatly department of mind control

Vilken kampanj tror du blir Guldägget 2020:s stora vinnare?

”Allt annat än en total Oatly-dominans vore väl märkligt? Med det sagt, så vore även Apotek Hjärtats ”Hard Pill to Swallow” en värdig storvinnare på grund av det otroliga hantverket, med mera. Även Burger Kings 50/50 förtjänar all kärlek i världen.”

Är det någon byrå och annonsör som du tycker kan blicka tillbaka på ett särskilt framgångsrikt kreativt år?

”Oatly (Nej jag säger inte bara så för att smöra för mina nya kollegor), Burger King, Apotek Hjärtat, Norrlands Guld (nej jag säger inte bara så för att smöra för mina gamla kollegor), och Volvo tack vare EVA då. Sen tycker jag McDonalds, Arbetsförmedlingen, SVT och DoBlack är toppen också. Fan, blev många. Ett bra år ju!”

Har du någon personlig favorit som du tycker förtjänar att lyftas fram? (Tänker här om det är något bidrag som du misstänker inte kommer att vinna men som du själv fallit för)

”Tycker Elmsta är otroligt bra, som alltid. Gör Plats också. Bris är mycket fint också, det som Volt har gjort där har känts nytt och angeläget på ett fint vis.”

Vilka förhoppningar har ni för egen del?

”Ölavtalet vore skoj.” 

Hur kommer ni på byrån att följa morgondagens digitala gala?

”De flesta här på Oatly kommer följa galan digitalt inklusive ett fysiskt pepp-kit. (Jinx). För egen del blir det en halv-kass uppkoppling på ett tåg från Malmö till Stockholm. Kämpa SJ!”

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2020

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.