Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 29 maj 2020, 11:31
En design som väcker nyfikenhet och inbjuder till en tankeflykt som går hand i hand med drömmarna om resmålet. Open Studio vinner guldägg i förpackningsdesign för sitt arbete med Tjogets samarbete med SAS.
Ämnen i artikeln:
GuldäggetFör att visa upp sin kunskap om Skandinavien bad SAS Stockholmskrogen Tjoget att ta fram cocktails som kunde serveras för resenärerna ombord. Open Studio stod för designen av flaskorna och bestämde sig tidigt i processen för att låta varje förpackning berätta en historia. Och göra det på ett så komplicerat sätt som möjligt, för det är ju många som behöver döda tid under en flygresa
Dessutom inbjöd flaskans formgivning med prismatäckta ovandel och illustrationer resenärerna att förundras och fantisera över under resans gång vilket så klart är passande med tanke på hur tankarna kan rusa i väg uppe i luften.
”Tjoget Above the Clouds” vinner ett guldägg i kategorin förpackningsdesign med motiveringen:
”Guldägg till Tjoget för några av de mest innehållsrika etiketterna någonsin; Nitton moln, tre flygplan, en båt och ett ufo. Sjutton hus, ett torn och två fågelholkar. Arton kvinnor (som alla heter Mary), två stjärnor, en regnbåge och mycket mera. När du sitter på ett flygplan har du all tid i världen att studera en förpackningsdesign. Fyndigt, kongenialt och ovanligt relevant.”
Silverägg går till:
Husmanskost, Pontus Frithiof, Frankenstein Studio
Play Food from the Future, WIN WIN Awards, Happy F&B/Forsman & Bodenfors
Open Studip
Designer, Peter Herrmann
Junior designer, Tilda Ragnartz
Uppdragsgivare, Boban Rudinski
Uppdragsgivare, Joel Söderbäck
Tjoget
Uppdragsgivare, Andreas Bergman
Projektledare / Strateg, Åsa Berg
Produktionsledare, Maria Backström
Utvecklare Micke Ring
Ämnen i artikeln:
Guldägget