Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Flest guld till Forsman & Bodenfors i Eurobest

Publicerad: 9 december 2019, 15:13

Nu står det kart vilka byråer som tar hem guld, silver och brons i Eurobest 2019. Med åtta guld för Volvo-kampanjen ”The E.V.A. Initiative” är Forsman & Bodenfors den mest framgångsrika svenska byrån hittills.


”The E.V.A. Initiative” som syftar till att köra bilkörningen säkrare för kvinnor är Sveriges mest framgångsrika tävlingsbidrag i år med bland annat Grand Prix i Cannes Lions. När Eurobest avtäckte vinnarna av guld, silver och brons (Grand Prix delas ut på torsdag den 12 december) kammar kampanjen hem åtta guld med dubbla vinster i brand experience & activation, digitalt och PR.

Näst bäst blev RBK:s Grand Prix-vinnare ”DO Black – The Carbon limit credit card” som tog hem fyra guld.


Guld
8  ”The E.V.A. Initiative”, Forsman & Bodenfors för Volvo Cars (brand experience & activation x2, creative strategy*, digital x2, glass, PR x2)

4 x ”DO Black – The Carbon limit credit card”, RBK för Doconomy (Creative Data, Creative eCommerce* digital craft )


Silver

”Craft a western whooper”, Ingo för Burger King (digital och branded activation)

”50/50”, Ingo för Burger King (branded activation)  

”The Not BigMacs”, Ingo för Burger King (utomhus)

”The out of home project”, Prime för Clear Channel (utomhus)

”The Sound of drowning”, BCW Global för Trygg-Hansa


Brons

3 x ”Abbey Road”, Nord DDB/Volkswagen (Design, entertainment och digital)

2 x ”Shop like a queen”, River för Klarna (digital craft och integrerat)

2x ”Dear condom”, House of Radon för RFSU (film och film craft)

”Craft a western whooper”, Ingo för Burger King (branded activation)

”An offer you have to go to hear”, Nord DDB för McDonalds

”Come give me love”, King för Cancerfonden/Rosa Bandet (film)

”Child Marriage”, TBWA för Unicef (Industry craft)

* = RBK/Doconomy och Forsman & Bodenfors /Volvo Cars vann Creative eCommerce Eurobest Award, Innovation Award respektive Creative Strategy Eurobest Awards samt I Glass: The Award of change

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News