Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

För sjunde året i rad – Michael Grimborg blir Sveriges bästa marknadschef

Publicerad: 13 oktober 2022, 18:15

Synsams nya produktionscenter i Sverige öppnade under året som gick.

Foto: Pressbild / Illustration: Tom Fägrell.

År efter år efter år – efter år – vinner Synsams marknadschef Michael Grimborg kategori optiker i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer. Så även 2022.

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgSynsamSveriges Bästa Marknadschef

R

Redaktionen

red@resume.se


Synsam är inte den optikerkedja man förknippar med låga priser, snarare tvärtom. På papperet borde de därför inte vara den aktör som gynnas av en stundande lågkonjunktur. Men Xtreme Insights varumärkesmätningar visar att Synsam, trots mer prispressande konkurrenter, ändå lyckas göra störst förflyttning under året som gått.

Svenskarna förknippar Synsam med hög kunskap, bra service i inspirerande butiker och brett utbud av andras och egna varumärken. Det är framför allt uppfattningen om ett brett utbud som stärkts det senaste året, enligt siffror från Xtreme. 

Marknadschefen Michael Grimborg har jobbat i sju år på Synsam – och har under samtliga dessa prisats i optikerkategorin i Sveriges Bästa Marknadschefer. 

– Micke är duktig på att skapa starka team och nätverk kring sig, säger Håkan Lundstedt, vd på Synsam, om sin marknadschef.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

Det senaste året har Synsam bland annat öppnat och invigt produktions- och innovationscenter, man har blivit framröstad som mest hållbara bolag inom optikbranschen i Sustainable Brand Index och fått bröderna Norén att tonsätta hemtagningen av produktionen till Sverige.

Inom optikerkategorin kommer Maria Alexandersson på Specsavers på andra plats och på tredje plats Jonas Fredriksson på Smarteyes.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev