Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Forsman & Bodenfors och Nord DDB vinnare i Webby Awards

Publicerad: 20 Maj 2020, 08:36

(Uppdaterad) Volvo Cars och Forsman & Bodenfors E.V.A. Initiative, Sveriges mest belönade kampanj det senaste året, kammade hem två vinster i Webby Awards 2020. Nord DDB tog hem två vinster, för Volkswagens ”Abbey Road” och för Tradera/”Face the hidden facts”. Även den svenska studion Goodbye Kansas och HiQ prisades.


Ämnen i artikeln:

Webby Awards

Under tisdagen presenterades vinnarna i den internationella reklamtävlingen Webby Awards 2020 genom en digital utdelning. Jämfört med 2019 års 10 vinster var utdelningen skralare för svenska byråer i år.

Noterbart är att E.V.A. Initiative, som bland annat belönades med ett Grand Prix under Cannes Lions förra sommaren och genomgående har varit Sveriges mest framgångsrika bidrag i internationella tävlingssammanhang det senaste året tar hem två Webbys (Brand Strategy och Best Cause related campaign). Utöver de svenska vinnarna tar NoA-byrån & Co hem två Webbys (social video och viral) för kampanjen ”The Lift”/Bianco.

Nord DDB blev också dubbelt prisad. Uppmärksammade ”Abbey Road” för Volkswagen som lanserades hösten 2019 vann en Webby i motorkategorin medan den andra utmärkelsen kom i kategorin Best Use of Online Media för ”Face the hidden facts”.

Svenska VFX & CGI-studion Goodbye Kansas vann en Webby Award och en Webby People's Choice Award i kategorin ”Best Use of Animation or Motion Graphics” för speltrailern ”Cyberpunk 2077”, producerad för CD Projekt Red 2019. Bolaget var även produktionsbolag för  The E.V.A. Initiative” genom att leverera det visuella materialet till kampanjens reklamfilm (producerad av New Land, regi: Laerke Herthoni).

Årets byrå blev BBDO New York medan McCann Worldwide blev årets nätverk.

Se alla svenska vinster nedan och samtliga vinster här.

Vinster:

2
The E.V.A. Initiative/ Volvo Cars / Forsman Bodenfors
(Best Cause Related Campaign och Brand Strategy)

1
Abbey Road/ Volkswagen/ Nord DDB
(Auto & Auto Services)

Face the hidden facts/Tradera/Nord DDB
(Best Use of Online Media)

”Cyberpunk 2077”/ CD Projekt RED 2019 /Goodbye Kansas
(Best Use of Animation or Motion Graphics)

#SpotifyWrapped/ Spotify Inhouse
(Social Entertainment)

People's voice
Spotify for Pets/ Spotify Inhouse
(Best Use of Online Media)

”Cyberpunk 2077”/ CD Projekt RED 2019 /Goodbye Kansas
(Best Use of Animation or Motion Graphics)

LEGO House Mini Chef/LEGO/HiQ
(Individual Experience marketing)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Webby Awards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.