Tävling
Första nomineringarna i Cannes – 36 vinstchanser för Sverige
Publicerad: 18 juni 2023, 13:00
Första sjoket shortlists för Cannes Lions är här. Bland nomineringarna hittar vi bland annat bidrag från Nord DDB, Prime, Ingo och Oatly. Se hela listan här.
Ämnen i artikeln:
Forsman & BodenforsÅkestam HolstIngoNord DDBCannes Lions 2023PrimeAKQAReklamKampanjPR-kampanjReklamkampanjPrint & publishing
Åkestam Holst och Reportrar utan gränser startar Cannes Lions starkt med fem nomineringar i print & publishing för kampanjerna "Death sentence" och "The self censoring ad". "Death sentence" har sedan tidigare prisats i Månadens print. Nomineringarna kommer i subkategorier som CSR, välgörenhet och innovativt användande av mediet.
LÄR MER: Dödliga meningar knep förstaplatsen i Månadens print
Social & influencer
Nord DDB och The Non-violence foundation får Sveriges enda nominering i influencerkategorin. Nomineringen går till kampanjen "Follow their leader", en kampanj som är ett samarbete mellan Nord DDB i Stockholm och Köpenhamn.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Radio & audio
En av de svenska förhandsfavoriterna i årets Cannes Lions är Prime och Husqvarnas "Happy birthday from earth". Den får också två nomineringar i radio & audio.
Prime får även tre nomineringar för "Spellbound by Sweden" för Visit Sweden.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
PR
Nord DDB och The Non-violence project foundation följer upp nomineringen i social & influencer med ytterligare en i PR-kategorin.
Även Prime och Husqvarna kniper en nominering.
Outdoor
Perfect Fools och Friends nomineras för "Bullying out of home", en kampanj där de visade upp de meddelanden utsatta personer tagit emot på utomhustavlor runtom i Sverige. Kampanjen togs fram i samarbete med Ocean Outdoor.
Ingo nomineras för Ikea-kampanjen "Strandmon", en kampanj där byråns tyska och svenska kontor samarbetat. I kampanjen visar Ingo och Ikea att fåtöljen Strandmon hållit samma pris sedan 2020, trots att inflationen gjort de flesta varor och tjänster dyrare.
Foto: Kampanjbild
Nord DDB och Skoda kniper två nomineringar för sin guldäggsvinnare "Dashboards billboards".
Media
Nord DDB och Skoda följer upp de två nomineringarna i outdoor med tre nya i media, alla har gått till "Dashboard billboards".
Byrån för även ytterligare en nominering för "Follow their leader", framtagen för Non-violence project foundation.
Film craft
New Land och XO AB Stockholm delar på en nominering i kategori film craft för ”Family Bond” för Volvo Cars, om föräldraledighet och vikten av familjetid.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Design
Forsman & Bodenfors kniper två nomineringar i kategori design, för bidrag som presterat även i Resumés Månadens Design. Det är varumärkesidentiteten för tryckeriet By Wind i Göteborg som får en nominering i underkategorin Creation of a new brand identity.
I underkategorin Promotional printed media hamnar även The Shuffle Ticket som gjordes för Live nation och Luger.
Även AKQA shortlistas i design under ”Event storytelling” för en kampanj för elbilen Volvo EX90.
LÄS MER: Cover av 70-talshit ska förstärka upplevelsen i AKQA:s globala kampanj för Volvos EX90
Bedows designarbete för Kombucha-drycken Swee Kombucha, ”Swee Kombucha 100 % natural” får också en nominering i design.
Digital craft
Oatlys kampanj ”Spam by Oatly” belönas med en shortlist i kategori Digital craft, som även den belönats med en andraplats i Månadens Idé.
Direct
I Use of social platforms listas ”Follow their leader” för Non-Violence Project Foundation, en kampanj som använder köp av botar för att stänga ner Instagramkonton som sprider hat. Bakom kampanjen står Nord DDB Stockholm och Köpenhamn.
En annan kampanj som gjorts i samarbete mellan nordiska byråer, Urban Miner för Elkjøp, nomineras också. Där stod Nord DDB Stockholm och Oslo för jobbet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Förhandsfavoriten ”Super fan collection” av Nord DDB för Spotify, som också vann ett guldägg, får två nomineringar i Direct – dels för Media/entertainment, och dels i underkategorin Data driven targeting.
Nord DDB:s kampanj för McDonald’s, ”Deals stuck in time” nomineras här under Use of digital platforms.
LÄS OCKSÅ: Hitta gamla McDonald’s-annonser i Googles verktyg – ta del av äldre och bättre erbjudanden
I samma kategori, Direct, hittas en annan förhandsfavorit – ”Happy birthday from earth” av Prime Weber Shandwick, med en shortlist.
Animal och Curamandos kampanj ”The Desk Snatch Pre-Rolls” för SMS Evoko får en nominering i Direct. Kampanjen, där vanliga personer ”stal” kända Youtubers skrivbord, har också nominerats och vunnit i Cresta och One Show.
Entertainment Lions for Gaming
Activision Blizzard-kampanjen ”The Tavern”, med fokus på spelet World of Warcraft, shortlistas i Entertainment for Gaming. Kampanjen är gjord av Ingo.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Elkjøp-kampanjen ”Urban Miner”, som också återfinns i Direct-nomineringarna, får hela tre nomineringar i Entertainment for Gaming. Byråer: Nord DDB Oslo och Nord DDB Stockholm.
Entertainment Lions for Music
Forsman & Bodenfors skrapbiljett ”The Shuffle Ticket” shortlistas i underkategorin ”Fan engagement och community building”.
Health & Wellness
Nord DDB gjorde för McDonald’s en kampanj i det populära spelet Roblox, där man skapade ett Ronald Mcdonald’s hus som fanns online. Bidraget shortlistas i Health & Wellness.
Resumé i Cannes
Vad vill du läsa om när det kommer till Cannes Lions? Hör av dig till alicia.price@resume.se och thomas.nilsson@resume.se med tips på vad Resumé borde skriva om.