Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Försvarsmakten vill locka unga kvinnor – Nord DDB rekryteringskampanj vinner 100 watt

Publicerad: 21 april 2022, 18:34

”Vad ska du göra?” tar hem högsta valören i kategorin Employer Branding & Rekrytering.


Ämnen i artikeln:

Nord DDB100-wattarenFörsvarsmakten

Könsbalansen inom Försvarsmakten har varit ett av myndighetens kommunikativa huvudmål i flera års tid. För två år sedan var bara 16 procent av rekryterna kvinnor. Den svaga utvecklingen förändrade kommunikationsstrategin och från den tidpunktn försöker Försvarsmakten nå tjejer redan i 16-årsåldern.

Nord DDB:s första kampanj för Försvarsmakten ”Vad ska du göra?” var helt dedikerad till att öka attraktionskraften bland unga kvinnor att göra militär grundutbildning och värnplikt. Ingången till kampanjen var det för många klassiska dilemmat ”Vad ska du göra efter studenten?”. Försvarsmakten försöker i kampanjen presentera sig själva som svaret på ungdomars förhoppningar om att flytta hemifrån, backpacka och att bli en del av något.En utgångspunkt som skulle vara enkel för målgruppen att relatera till

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nu vinner Försvarsmakten och Nord DDB 100-wattare i kategorin Employer Branding & Rekrytering.

Övriga vinnare i kategorin:

75-watt
Årets Säljare, Situation Sthlm, The&Partnership

50-watt
Chronicles of the blue sphere, Qamcom Research And Technology AB, Insert Coin AB

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.