Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Fredrik Kullberg får Hjärtat att rusa

Publicerad: 13 oktober 2022, 17:37

Tidigt i höstas släppte Apotek Hjärtat en svampbok.

Foto: Kampanjbild / Illustration: Tom Fägrell.

Apotek Hjärtats Fredrik Kullberg tar hem första placering i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer, kategori apotek.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefFredrik KullbergApotek Hjärtat

R

Redaktionen

red@resume.se


Sedan apoteksmonopolet avskaffades i Sverige, 2009, har antalet aktörer exploderat. Ica var en av de första att etablera ett apotek när reglerna lättade och sedan dess har Apotek Hjärtat varit en av de största aktörerna i Sverige. 

I Xtreme Insights varumärkesmätningar ligger de långt före alla andra men har trots det lyckats stärka sitt varumärke ytterligare. Några av de saker som sticker ut i mätningen är kunnig personal, inspirerande butiker och ett brett eget sortiment. Apotek Hjärtat har också stärkt sitt varumärke inom området ansvarsfull.

Fredrik Kullberg har arbetat på Apotek Hjärtat i 12 år, alltså nästan från start. Bolagets vd Monika Magnusson beskriver sin marknadschef så här när vi frågar om vad hon uppskattar mest med honom:

– Finns det maxantal tecken här? Skämt åsido, Fredrik är en klippa, både när det kommer till extremt långsiktigt varumärkesarbete och kommunikation här och nu – han beskrev häromdagen en av våra julprodukter så målande att våra apotekschefer belönade honom med en spontan applåd. Det som imponerar mest är ändå hans ständiga vilja att lära och utvecklas, det har hänt väldigt mycket i vår bransch under hans år, och han är hela tiden nyfiken på hur det påverkar kunderna och vår förmåga att nå dem.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer 

Tvåa i kategori apotek kommer Anna-Maria Rosenblom på Apotea. Trea blir Mikael Lenneryd på Apoteket.

Så avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev