Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Fyrdubblad D&AD-skörd för Sverige – ”Moldy Whopper” tävlingens mest belönade

Publicerad: 16 Juni 2020, 13:20

Med 26 pennor mångdubblar Sverige sin prisskörd i jämförelse med förra året. Bäst gick det för hyllade ”Moldy Whopper” från Ingo som gick hem med hela tio pennor, något som gör den till D&AD:s mest belönade kampanj.


Ämnen i artikeln:

VolvoBurger KingD&ADIngoForsman & Bodenfors

Brittiska D&AD, som har särskilt fokus på art direction och design, är en av världens mest prestigefyllda tävlingar. I år fick de ställa in den tillhörande tredagars-festivalen men under eftermiddagen presenterades årets vinnare. Bland de som får gå hem med pennskrinen fyllda finns en lång rad svenska byråer, inte minst Ingo som belönades med totalt tio pennor (fem gula, fyra grafit och en trä) i tävlingen. De tio pennorna gör ”Moldy Whopper” till D&AD:s mest belönade kampanj. Inklusive i år har Sverige sammanlagt vunnit 17 gula pennor.

Fortsatta framgångar blev det även för Forsman & Bodenfors och Volvo Cars ”The E.V.A Initiative” och RBK:s ”DO Black”, två bidrag som förra året vann grand prix i Cannes Lions. De två sistnämnda belönades med fem respektive fyra pennor.

Totalt prisades svenska byråer med 26 pennor, vilket är det bästa resultatet på flera år. I landsrankingen är det bara USA (147), Storbritannien (97), Brasilien (33) och Japan (27) som placerar sig före. 2019 hade Sverige ett av sina svagaste D&AD-år någonsin med endast sju pennor.

Totalt delade D&AD ut tre vita-, 61 gula-, 123 grafit- och 307 träpennor. De åtrådda svarta pennorna delas ut först senare i sommar.

Här är samtliga svenska vinnare:

Yellow pencil:

”Moldy Whopper” - art direction - Burger King - Ingo/David
”Moldy Whopper” - PR - Burger King - Ingo/David
”Moldy Whopper” - PR - Burger King - Ingo/David
”Moldy Whopper” - press & outdoor - Burger King - Ingo/David
”Moldy Whopper” - press & outdoor - Burger King - Ingo/David

Graphite pencils:

”Fading stories - passing them on” - Branding - Raoul Wallenberg Academy - Sunny at Sea

”The E.V.A Initiative” - Integrated - Volvo Cars - Forsman & Bodenfors

”Moldy Whopper” - Integrated - Burger King - Ingo/David
”Moldy Whopper” - art direction - Burger King - Ingo/David
”Moldy Whopper” - Film advertising - Burger King - Ingo/David
”Moldy Whopper” - Media - Burger King - Ingo/David

Wood pencils:

”DO Black - The carbon emission limit” - Impact - Doconomy - RBK
”DO Black - The carbon emission limit” - Design transformation - Doconomy - RBK
”DO Black - The carbon emission limit” - Digital design - Doconomy - RBK
”DO Black - The carbon emission limit” - Digital design - Doconomy - RBK

”The legally binding beer contract” - Media - Norrlands Guld - Åkestam Holst

”The E.V.A Initiative” - Digital - Volvo Cars - Forsman & Bodenfors
”The E.V.A Initiative” - PR - Volvo Cars - Forsman & Bodenfors
”The E.V.A Initiative” - PR - Volvo Cars - Forsman & Bodenfors
”The E.V.A Initiative” - Direct - Volvo Cars - Forsman & Bodenfors


”Play food from the future” - Product design - Win Win Gothenburg – Happy F&B/Forsman & Bodenfors

”Zebra Katts – Lousy / In in in” - Music videos - Zebra Katz - Daniel Wirtberg

”Positano (YES)” - Branding - Positano Italian Bar - Open Studio Stockholm

”Maurten Unofficial” - Direct - Maurten - Åkestam Holst

”Fler matnyttiga råd” - Branding - Erik Penser Bank - Bedow

”Moldy Whopper” - art direction - Burger King - Ingo/David

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.