Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Gerety Awards lanserar humorkategori

Publicerad: 15 april 2021, 13:37

”Whassup” (1999) ett exempel på humordriven reklam.

I samband med 2021 års upplaga av Gerety Awards introducerar reklamtävlingen en ny kategori, humor.


Ämnen i artikeln:

Gerety Awards

Humorkategorin i Gerety Awards syftar till att lyfta fram ”den bästa reklamhumorn”. Som exempel på kampanjer som fått plats i populärkulturen genom historien nämner tävlingsarrangörerna Budweiser-filmen ”Whassup” av DDB Worldwide Chicago och ”The Bear for Canal+” av BETC Paris.

Ett sentida exempel är ”The Punishing Signal”, framtagen av FCB India. En kampanj som tävlade i Gerety Awards förra året och hade passat i humorkategorin. 

– Folk kommer inte ihåg namn eller fakta om reklamkampanjer. Vad de kommer ihåg är känslan som kampanjen lämnar efter sig. Därför är humor i reklam viktigt. Och eftersom män och kvinnor skrattar åt olika saker är humor inte nödvändigtvis könsneutral - och detta påminner oss om behovet av mångfald i reklam, säger Gerety Awards ambasadör Uma Rudd Chia, medgrundare och executive creative director vid KVUR i Singapore i en kommentar.

Deadline för att skicka in bidrag Gerety Awards är den 30 april.

Gerety Awards

I stället för kategorier döms bidragen i Gerety Awards med olika bitar som tillsammans formar en diamant. Kampanjer för alla typer av medier kan skickas in i respektive bit för en beroende bedömning oberoende av media. Bidragen måste dock ha lanserats skarpt i en kommersiell kontext från 1 januari 2020 till 30 april 2021. En shortlist kommer presenteras i början av juni.

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gerety Awards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.