Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Gjorde förbundskaptenen till virtuellt nyhetsankare – Oddset vinner framsiktigt

Publicerad: 28 November 2019, 19:49

Under ishockey-VM gjorde Oddset Svenska Spel och Perfect Fools ett virtuellt nyhetsankare av förbundskapten Richard Grönborg. För det prisas de med en 100-wattare i kategorin ”Framsiktigt”.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsSvenska SpelOddset100-wattaren

De senaste åren har vi fått se allt fler varumärken experimentera med virtuella avatarer. Tekniken har fortfarande inte nått hela vägen fram, men det finns de som hittat innovativa sätt att använda sig av tekniken. En sådan aktör är Oddset Svenska Spel och byrån Perfect Fools. Inför ishockey-VM i Bratislava tidigare i år gjorde parterna en virtuell kopia av förbundskapten Richard Grönborg.

I ”Grönborg Live” levererade den virtuella Richard Grönborg nyheter, intervjuer och allmän underhållning dygnet runt under hela mästerskapet. Som underlag till rapporteringen använde sig det virtuella nyhetsankaret av information från hemsidor med öppen källkod. Förutom livesändningen på Youtube köpte Oddset Svenska Spel utrymme på utomhustavlorna vid Stureplan i Stockholm, online, på Centralstationen och i tv. Oddset är en av Tre Kronors huvudsponsorer.

Nu prisas idén med en 100-wattare i kategorin ”Framsiktigt”. Priset går till en kampanj som utöver ha levererat effekt även överraskat och flyttat fram positionerna för kommunikation generellt.

Motiveringen lyder:

”Vinnaren har satsat på teknik och data på ett nyskapande sätt, som är relevant och värdeskapande för både målgruppen och varumärket. Resultatet? Kunskap non-stop, engagemang och en kampanj som mot alla odds flyttar fram positionen för kommunikation. Den som vet mest vinner mest, även i 100-wattaren.”

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.