Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Gjorde gamla låttitlar till annonser för nya albumet – prisas med guldägg

Publicerad: 19 maj 2021, 13:07

Med begränsad budget hittade reklambyrån Milk och bandet Bye Bye Bicycle nya sätt att marknadsföra bandets nya skiva.


Ämnen i artikeln:

MilkGuldägget

Precis som i reklamvärlden har det inom musiken blivit allt svårare att nå ut. För att nya singlar och album ska få uppmärksamhet gäller det inte längre att bara spelas på radio, utan även ta plats på Spotifys spellistor. För små band utan något stort skivbolag, som dessutom haft ett åtta år långt uppehåll, behöver man därför tänka kreativt. 

Tillsammans med reklambyrån Milk lyckades indiebandet Bye Bye Bicycle hitta en oupptäckt annonsyta för att marknadsföra sin musik och det nya albumet ”Specular”. På bandets alla gamla låtar har nu en parentes lagts till, som dels knyter an både till den befintliga låttiteln och sedan gör reklam för det nya albumet. Till exempel: låten ”Hold” heter nu ”Hold (On - Brand New Opus ”Specular” Drops Soon)” och låten ”Tears”  heter nu ”Tears (Of Joy When ”Specular” Drops)”. 

Lyssnare som haft de gamla låtarna i sina spellistor påmindes därför om att det till synes insomnade bandet återigen vaknat till liv. För det innovativa greppet prisas nu Milk och bandet med ett guldägg i kategorin digitalt. 

Juryns motivering lyder:

Det är dom enkla idéerna som är svårast att komma på. Årets vinnare i kategori digitalt är en idé som är enkel att förstå, enkel att genomföra och enkel att gilla. Genom att förvandla en befintlig funktion i Spotify till en (reklamyta) lyckas man nå ut till målgruppen på ett intelligent, effektivt och underhållande sätt. En 100 % digital lösning som resulterade i 0 % tvivel hos juryn. The Spotify Parenthesis är helt enkelt en parantes väl värd att minnas.

 

 

 

Silverägg: ”#Selfieforsafety” av Forsman & Bodenfors för Volvo Cars, ”Badläge” av BCW Stockholm för Trygg-Hansa

Diplom: ”Happy commuter” av Garbergs för Ramboll, ”The 2030 Calculator” av Farm för Doconomy

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MilkGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.