Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Grand prix för Åkestam Holst – här är alla vinnarna i Epica 2019

Publicerad: 22 November 2019, 13:36

27 priser till svenska byråer när världens branschjournalister utser det senaste årets bästa reklam.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstNord DDBLe BureauEpicaForsman & Bodenfors

Under gårdagskvällen avgjordes Epica Awards, reklamtävlingen där världens branschjournalister utser vinnarna, i Amsterdam. För svensk del blev det totalt 27 vinster med Åkestam Holsts grand prix i print som största framgång. Kampanjen som tilldelades ett grand prix är ”Om världen inte får se” för Expressen, Pressbyrån och Reportrar utan gränser. I kampanjen använde sig Åkestam Holst av några av världens mest kända bilder tagna av nyhetsfotografer. I kampanjen hade de dock tagit bort det element som gav dem ett nyhetsvärde. I bilden som syns ovan har de exempelvis redigerat bort Alan Kurdi, den 3-årige pojke som den 2 september 2015 drunknade efter att hans familj försökt fly över Medelhavet.

Flest vinster gick dock till Nord DDB med nio följt av Åkestam Holst och Forsman & Bodenfors med fem stycken vardera.

Här är alla svenska vinnare (byrå, bidragsnamn, kund, kategori):

Grand prix: Åkestam Holst, ”Without the whole picture”, Pressbyrån/Expressen, Media

Guld: Nord DDB, ”BeeBoards”, McDonald's, Restaurants, bars & cafés
Åkestam Holst, ”Without the whole picture, Pressbyrån/Expressen, retail services
Åkestam Holst, ”Without the whole picture”, Pressbyrån/Expressen, media
Nord DDB, ”Abbey Road”, Volkswagen, media innovation - alternative media

Silver: Nord DDB, ”Abbey road”, Volkswagen, automotive
Acne, ”IKEA responses”, IKEA, retail services
Åkestam Holst, ”The feather”, SVT, media
Forsman & Bodenfors, ”The E.V.A Initiative”, Volvo Cars, public interest - gender equity
Le Bureau, ”Taking care of business”, Arbetsförmedlingen, professional products & services
Nord DDB, ”BeeBoards”, McDonald's, media innovation - traditional media
Drama Queen Communications, ”Absolut Comeback/Absolut Recycled”, The Absolut Company, packaging design
Forsman & Bodenfors, ”Smash proof guitar”, Sandvik group, product design
Le Bureau, ”Gör plats”, Arbetsförmedlingen, integrated campaigns

Brons: Nord DDB, ”McDelivery Stealth Menu”, McDonald's, food
Nord DDB, ”A classic. With bacon”, McDonald's, food
Åkestam Holst, ”Ett nytt kapitel”, IKEA, homes, furnishings & appliances
Prime Weber Shandwick, ”The edible country”, Visit Sweden, transport & tourism
Nord DDB, ”McCharge”, McDonald's, restaurants, bars & cafes
Nord DDB, ”A classic. With bacon”, McDonald's, restaurants, bars & cafes
Welcom, ”The first half”, Göteborgsvarvet, recreation & leisure
Le Bureau, ”Imaginary disabilities”, Arbetsförmedlingen, professional products & services
Forsman & Bodenfors, ”The E.V.A Initiative”, Volvo Cars, creative use of data
King, ”Merry stress free christmas”, Clas Ohlson, animation
Nord DDB, ”McHive”, McDonald's, product design
Nord DDB, ”McDelivery Stealth Menu”, McDonald's, food
Forsman & Bodenfors, ”Truck stop neck cracking”, Volvo Trucks North America, online & viral films
Forsman & Bodenfors, ”The E.V.A Initiative”, Volvo Cars, integrated campaigns

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.