Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Grand prix till Nord DDB, Åkestam Holst och Bold i Eurobest – New Land bästa produktionsbolag

Publicerad: 15 december 2021, 10:52

Sverige tog hem tre Grand prix under Eurobest. För andra året i rad utses New Land till bästa produktionsbolag.


Ämnen i artikeln:

EurobestBoldÅkestam HolstNord DDB

Under onsdagsförmiddagen presenterades Grand prix-vinnarna i reklamtävlingen Eurobest. Efter en relativt skral utdelning av guld, silver och brons-utmärkelserna tog Sverige hem tre statyetter av den ädlaste valören.

Åkestam Holst belönas i kategorin ”creative effectiveness” för kunden Apotek Hjärtat kampanjen ”A hard pill to swallow”. En kampanj som lanserades hösten 2019 för att uppmärksamma baksidorna av läkemedelsproduktion och fungera opinionsbildande för att utsläppskrav ska införas in vid läkemedelsupphandlingar.

– Det känns helt otroligt kul att vinna ett tredje Grand Prix i år. Och att i så extremt hård konkurrens toppa pallen i denna kategori är mind-blowing, säger byråns creative director Joakim Khoury

Vad bedömer du är största styrkan med bidraget?
– Att det faktiskt är ett projekt som på riktigt lyfter upp ett massivt problem till ytan. Och att Apotek Hjärtat vågade gå hela vägen och konfrontera sin egna bransch och delvis bita handen som föder en. Walk the talk-kommunikation.

Hur ska ni fira det här?
– Med en liten Omikron-säkrad jul-AW i eftermiddag

Bold vinner Grand prix i kategorin ”digital craft” för Mojang Studios redesign för Mojang. Mojang Studios är ägarbolaget bakom succéspelet Minecraft. Kärnan i Mojang Studios nya identitet ligger i spel och kreativitet, vilket var utgångspunkten för den nya varumärkesupplevelsen.

– Att vinna ett Grand Prix i Eurobest känns så klart helt fantastiskt! Jag är oerhört stolt över teamen på Bold och Mojang Studios och det nära samarbete vi haft genom hela processen. Kärnan i Mojang Studios nya identitet ligger i spel och kreativitet, och här gavs vi möjligheten att skapa just den typ av varumärkesupplevelse som vi älskar på Bold – en identitet som inte bara är visuell utan som innefattar allt ifrån strategi till motion, 3D, tone of voice, ljud och interaktion, säger Bolds executive creative director Oskar Lübeck.

Nord DDB, som är Sveriges mest belönade reklambyrå i årets upplaga av tävlingen, vinner Grand prix i kategorin ”integrated” för McDonald's kampanjen ”McDo”. Kampanjen utnyttjar fakumet att mittbena med bananböj sedan några år tillbaka är en trendande frisyr bland tonåringar.  Det råkar vara så att frisyren har stora likheter med McDonald's gyllene bågar. McDonald’s lanserade en frisörsalong i Stockholm och appen The Golden M Detector, där konsumenter kunde få en Big Mac gratis genom att lägga upp ett foto av sin mittbena på Instagram och tagga det med #mcdonalds. Om appens AI inte hittade en Golden M, rekommenderades folk att boka en tid på salongen eller titta på den officiella Youtube-handledningen om hur man gör.

– När människor runt om i världen lät håret växa under pandemin, och anta formen av McDonald's ikoniska logga - var det omöjligt att inte agera och förvandla frisyren till en mediayta. För kanske första gången blev hår och mat trots allt en vinnande kombination, säger byråns creative director Anna Saalonen.

Hur ska ni fira?
– Med en kväll som slutar på Donken.

I hård konkurrens vinner New Land utmärkelsen årets produktionsbolag i Europa, Eurobest Golden Palm Award. Ett pris som New Land vann även förra året. Bolaget kammade även hem två guld, två silver och tre brons under årets tävling. 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.