Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Grand Prix-vinnarens kritik mot Cannes Lions: ”Blir missvisande att bedöma två hela år tillsammans”

Publicerad: 23 juni 2021, 06:09

Björn Ståhl

Foto: Fond & Fond

I måndags tog Ingo och Burger King hem ett Grand Prix i utomhus för ”Moldy Whopper”. Byråns executive creative director tycker att tävlingsledningen gjorde fel när de bestämde sig för att kampanjer från både 2020 och 2021 skulle tävla mot varandra.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsIngoBjörn Ståhl

Ingos kreativa chef Björn Ståhl befinner sig på en båttur i Göta kanal för att möta den svenska värmeböljan. Ringar på vattnet. Byrån har sedan vintern 2020 fått stor uppmärksamhet, världen över, för den integrerade reklamkampanjen ”Moldy Whopper”. En lång radda av statyetter trängs i prisskåpet på byråns kontor vid Jakobsgatan i centrala Stockholm. Cannes Lions är någon sorts slutpunkt. Veckan inleddes med Grand prix i utomhus och guld i print. Det kan bli fler lejon, men Björn Ståhl är rädd för att de olika jurygrupperna har ledsnat på den mögliga burgaren.  

Hur följer ni Cannes Lions i år?
– Med allra största spänning. Löpande håller man kontakt och snappar upp rykten. Nu har vi till och med Max Hultberg och Magnus Ivansson på plats nere i Cannes. De får ju inte hela festivalupplevelsen som vanliga år, men det gör det för att känna på stämning.

Att Ingo vann Grand Prix i utomhuskategorin fick byrån veta genom ett mejl som damp ned i inkorgen under måndagsförmiddagen. 

Vad har ni för förväntningar inför veckan?
– Det har ju gått ett och ett halvt år sedan vi lanserade ”Moldy Whopper”. Det är klart att det finns en viss oro över att folk har tröttnat. Kampanjen har redan åkt jorden runt förra året och vunnit priser. Det här är den sista tävlingen. Så det är en spänd förväntan någonstans. Men vi har fått en fruktansvärt bra start. på någon sätt har man ju också lärt sig hur de digitala prisutdelningarna fungerar och lärt sig att njuta av dem. 

Björn Ståhl är samtidigt besviken över Cannes Lions beslut att slå samman bidragen från 2020 och 2021 till en enda tävling. 

– De ångrade sig så sent som i april. Det blir missvisande att bedöma två hela år tillsammans just eftersom att det kan ha infunnit sig en viss trötthet. Det har har grämt mig en del. Dove-kampanjen som vann Grand Prix i print där vi tog guld är exempelvis ett nyare bidrag. Den sitter på näthinnan.

Vad betyder ett Grand Prix på marknaden?
– Jag har fått ett dussintal gratulationer från hela världen. Det är inte helt oviktigt. Även om jag personligen kan värdera en svart penna i D&AD högre, så är Cannes ändå Cannes. Det är reklam-VM. Våra vinster med ”Moldy Whopper” har gjort att massa stora varumärken har approcherat oss.

Hur firade ni i går?
– Det blev inte så mycket firande på båten. Men Max och Magnus tog en middag nere i Cannes och drack lite bubbel.

Hur tippar du resten av veckan?
– Nej, det är skitsvårt just eftersom det spänner över två år. Men det hade ingen betydelse i utomhus så vi får se hur det väger in framåt.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.