onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Gräsklipparkören ger guld i integrerat

Publicerad: 20 april 2023, 17:50

Foto: Pressbild

Efter att i tio år ha sjungit Happy Birthday för sig själv fick roboten Curiosity, utplacerad på Mars, körsällskap av 100 000 robotgräsklippare. För det prisas Husqvarna och Prime med ett guldägg i integrerat.

Ämnen i artikeln:

GuldäggetGuldägget 2023HusqvarnaMarknadsföring

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Det tycks finnas något i berättelsen om den ensamma roboten. Det har inte bara gjorts hjärtskärande Pixar-filmer på temat, det har även skrivits böcker och tagits bandnamn.

Den 5 augusti 2022 fyllde roboten Curiosity tio år. Större delen av sitt liv har den spenderat på Mars där den fotograferat och analyserat jord- och stenprover. Den har dessutom blivit betydligt äldre än vad forskarna inledningsvis trodde. Varje födelsedag har den dessutom sjungit "Happy birthday", men ingen har funnits där för att lyssna.

Förra året var det dock fler robotar som stämde in i kören, om än från Jorden. Husqvarna släppte nämligen en uppdatering som gjorde att vissa modeller av deras robotgräsklippare simultant över hela världen sjöng för Curiosity. Totalt valde cirka 100 000 gräsklippar-användare att installera uppdateringen. Byrån bakom kampanjen är Prime, och nu prisas de tillsammans med Husqvarna med ett guldägg i integrerat.

Tidigare i år blev "Happy birthday from earth" även en storvinnare på Spinngalan.

Motivering:
"Happy Birthday from Earth belönas med Guldägg i Integrerat, eftersom det krävs något extra för att bryta igenom dagens fragmenterade medielandskap. En oväntad idé som är så stor att den tagit sig utanför köpta mediaval och touchpoints, rakt in i människors hjärtan. Den här kampanjen fick oss i juryn att vända ut och in på oss själva och tanken på vad integrerat egentligen betyder idag. Vi vill hylla denna larger than life idé för att den driver kategorin framåt och påminner om att en välintegrerad kampanj inte bara handlar om köpt media, utan om att lyckas bryta igenom med en story som både berör och tar för sig."

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Prime Weber Shandwick

Art Director, Fredrik Moberg, Prime Weber Shandwick
Copywriter, Kasper Moss, Prime Weber Shandwick
Creative, Sanna Landaboure Lengholm, Prime Weber Shandwick
Creative, Isak Landaboure Lengholm, Prime Weber Shandwick
Creative Director, Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
Executive Creative Director, Carl Ewald Jannerfeldt, Prime Weber Shandwick
Client Lead, Leif Geiger, Prime Weber Shandwick
Project Manager, Maria Äppelryd, Prime Weber Shandwick
Media Manager , Hanna Clason, Prime Weber Shandwick
Agency Producer, Renée Lorenius, Prime Weber Shandwick
Planner, Sebastian Stüben, Prime Weber Shandwick
Planner, Axel Tesch, Prime Weber Shandwick
Integrated Media Specialist, Daniel Wahlström, Prime Weber Shandwick

Husqvarna
Global PR Manager, Karin Tångstedt, Husqvarna
Software Design Manager, Björn Mannefred, Husqvarna
Global Brand and Communications Manager, Johanna Englert, Husqvarna
Communications & Content Director, Jonas Eklöf, Husqvarna
Vice President, Marketing EPAC, Elin Moritz, Husqvarna
Digital Marketing, Johannes Karlsson, Husqvarna
Product Manager Automower® Connect & Smart Home, Linda Lindqvist, Husqvarna

Produktionsbolag: Diktator
Director, Simon Jung, Diktator
Producer, Manga Minja, Diktator

Silverägg och diplom

Silverägg:

"Lusseballen" av Åkestam Holst för Pressbyrån/Reitan Convenience

"Diktaturkompensera" av Prime Weber Shandwick för Civil Rights Defenders

Diplom:

"Odramatiska berättelser" av Le Bureau för Arbetsmiljöverket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev