Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Greenpeace stormade strand i Cannes

Publicerad: 22 juni 2022, 16:14

Greenpeace-aktivister fortsätter protestera under reklam-VM i Cannes. Under onsdagen stormade de WPP:s strandområde på festivalen – samtidigt som WPP-ägda byrån VLMY&R Brazil vann två guld för deras kampanjer för Greenpeace.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2022GreenpeaceWPPHållbarhetNyheter

Under måndagens prisceremoni gick Gustav Martner, tidigare reklambyråchef men nu kreativ chef för Greenpeace i Norden, upp på scenen och avbröt utdelningen för att lämna tillbaka ett pris som många reklamare skulle offra mycket för att få vinna. 

För Resumé berättade han om hur han vill sätta ljus på ”hyckleriet” i branschen.

På onsdagen gjorde Greenpeace ytterligare en räd mot festivalen. Organisationen stormade ett event organiserat av byrån VLMY&R på WPP:s strandområde i Cannes. Av en händelse hade byrån samtidigt vunnit två guldlejon för sitt arbete med just Greenpeace.

Samtidigt spelar Greenpeace policyrådgivare, Silvia Pastorelli, ned händelsen och bedyrar att ”de inte har något emot den kreativa sektorn” utan vill utmana bolag som WPP som fortfarande arbetar med fossilbolag.

– Trots att de förbundit sig att vara koldioxidneutrala 2030 vet de att deras uppdragsgivare är ansvariga för klimatkatastrofen, säger hon till The Drum.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.