onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Gripande berättande ger fjärde filmägget till King och Cancerfonden

Publicerad: 20 april 2023, 18:00

Tillsammans har King och Cancerfonden gjort mängder av rörande reklamfilmer. Nu belönas "Rör vid mig" med ett guldägg.

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2023CancerfondenMarknadsföring

Andreas Rågsjö-Thorell

andreas.thorell@resume.se


King och Cancerfondens koncept för berättande har genererat en historisk dominans i filmkategorierna. Mellan 2018 och 2023 har de starka reklamfilmerna genererat fyra guldägg av sex möjliga. Samtliga filmer har burit sin egna historia om vad som händer med en familj när cancern drabbar. I “Rör vid mig” skildras ett par som träffas på en danskurs. En från början inte helt bekväm familjesituation uppstår eftersom den kvinnans tioåriga dotter måste förhålla sig till en ny familjemedlem. När mamman får cancer prövas relationerna hårt. Flickan och mannen måste hitta ett sätt att förhålla sig till varandra. Filmen har producerats tillsammans med Giants & Toys och Marcus Sundqvist från Colony.

Liksom tidigare år lyckas “Rör vid mig” utnyttja det längre filmformatets egenskaper på bästa sätt. Karaktärerna och deras inbördes relationer etableras snabbt och förloppet skildras sedan genom skickligt dramaturgiskt berättande. Det är svårt att inte gripas, och ta in budskapet. Musiken är ett stående inslag och central beståndsdel i Kings filmer för Cancerfonden. I rör vid mig föll låtvalet på Inger Östs hitlåt ”Rör vid mej” från 1973.

Motiveringen lyder:

"Att våga angripa ett allvarligt ämne på ett... allvarligt sätt är inte något nytt. Men juryn vågar påstå att det aldrig gjorts bättre. Här skapar manus, regi, skådespeleri, scenografi, kostym, foto, musik och ljudläggning tillsammans filmisk perfektion.

Bidraget fick juryn att svepas med i förälskelse, gråta, känna hopp, dra på smilbanden, gråta lite till och slängas ut i drömsk ovisshet över utgången. Men framförallt fick filmen oss att minnas nära och kära som fortfarande dansar med oss i våra drömmar. Tack King och stort grattis till guldägget i längre filmer."

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Cancerfonden
Anders Widlund – Marknadsstrateg
Veronica Espmark – Insamlings- och marknadschef
Byrå: King
Adam Gäfvert – Art Director
Pontus Ekström – Copywriter
Per Wilson – Strateg/Projektledare
Casper Broomé – Planner
Åsa Edgren – Produktionsledare
Sunit Mehrotra – Kundansvarig
Frank Hollingworth – ECD
Marcus Sundqvist – Byråproducent / Colony
Produktionsbolag: Giants & Toys
Ian Isak – Regissör
Robin Asselmeyer – DOP
Ogi Curcic – Klippare
Niklas Jakobsson – Producent
Josephine Strindberg – Produktionsledare
Calle Isberg – Exekutiv Producent

Silverägg och diplom

Silver:

Your favorite foods are now plant-based - Peas of Heaven/Forsman & Bodenfors

Inte för alla - Matsmart/TBWA

Diplom:

Normalize It - Oatly Department of mind control
Inte på papper - Stockholms stadsmission/TBWA

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev