Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Guldblicks-vinnaren om jobbet med mögelburgaren: ”Visste att det skulle bli fantastiskt så länge vi inte fuckade upp det”

Publicerad: 21 maj 2021, 13:20

”När jag var ny i branschen var det mest betryggande när folk jag såg upp till berättade att de fortfarande har massa ångest och ofta inte riktigt visste vad de höll på med.” säger Ingos Guldblicks-vinnare Max Hultberg.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoGuldäggetGuldblick

Max Hultberg är art directorn som i onsdags belönades med Guldblick, priset för årets art direction-insats, för sitt arbete med ”Moldy Whopper”. Kampanjen har under året som gått dominerat i princip samtliga reklamtävlingar så att det skulle bli storslam även i Guldägget var ingen högoddsare. 

Vad är du själv mest nöjd med i arbetet med Moldy Whopper?

– Jag är väldigt glad att vi fick till allt. Det är ju en idé som i grunden är så tydlig att man mest är rädd att inte ta hand om den. Man kände att den här kommer bli fantastiskt om vi inte fuckar upp det. Bevisligen gjorde vi inte det, säger Max Hultberg till Resumé.

Att veta exakt hur mögel ska växa och se ut är omöjligt att veta på förhand, vilket inledningsvis ledde till en rädsla för att hamburgaren inte skulle se ut som arbetsgruppen och Max Hultberg föreställde sig. I slutändan gick det smidigare än de trott, varför de i stället la en himla massa tid på att hitta rätt låt till kampanjen. I slutändan föll valet på Aretha Franklins version av Dinah Washingtons klassiker ”What a difference a day makes” som lirar vackert med kampanjens budskap om vad som händer med hamburgare fria från konserveringsmedel.

Vart han vänder sig för inspiration i det övriga jobbet som art director på Ingo upplever han är svårt att svara på. Det handlar om att hålla ögonen öppna.

– Man måste ju bli uppriktigt intresserad av något för att känna sig inspirerad. Men läser man lite om det mesta brukar det ju brinna till ibland! 

Vad är dina tips till yngre art directors?

– När jag var ny i branschen var det mest betryggande när folk jag såg upp till berättade att de fortfarande har massa ångest och ofta inte riktigt visste vad de höll på med. På ett bra sätt! Men annars måste man nog uppleva alla möjliga tips man kan få själv. Så egentligen ska man nog bara jobba på så löser sig det mesta automatiskt.

Vad betyder Guldblick för dig?

– Det är så klart en jättestor ära! Ett personligt pris i Sveriges största reklamtävling skojar man inte bort. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.