Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Guldnummer och giftermål går hem – han får McDonald's att köra förbi Max

Publicerad: 13 oktober 2022, 19:10

I somras gifte sig 60 personer i McDonald's drive through.

Foto: Pressbild / Illustration: Tom Fägrell.

Efter en långvarig negativ trend för McDonald's, där man tappat position till Max Burgers, ökar de nu snabbare än någon annan. Det ger marknadsdirektören Staffan Ekstam en förstaplats i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer 2022.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefMcDonaldsStaffan Ekstam

R

Redaktionen

red@resume.se


Ironiskt nog förknippas inte alla inom segmentet snabbmat med snabb mat. Men det gör McDonald's, enligt Xtreme Insights varumärkesmätningar. Detta både över disk och genom drive through. Under året som gått har McDonald's även stärkt sig med brett utbud, svenskarna förknippar kedjan med mycket nyheter på menyn.

Staffan Ekstam började på McDonald's redan 2004 och tog för tre år sedan över som marknadsdirektör. McDonald's vd Joachim Knudsen säger så här om vad han uppskattar mest med sin marknadsdirektör:

– Staffan Ekstam tänker holistiskt och har en mycket bra kommersiell känsla för marknadsföring. Dessutom brinner hans hjärta för varumärket McDonald’s. Trots en hektisk vardag med många kortsiktiga intressen snabba puckar som måste hanteras när man är Sveriges största restaurangkedja så har han alltid ett öga för långsiktigheten för varumärket. Dessutom har Staffan lyckats förstå den nya digitala verkligheten där det är väsentligt att vårt varumärke är tillgängligt ”anytime anywhere”.

Han fortsätter:

– Därutöver är Staffan är en engagerad chef som visar stor empati för sina medarbetare och byråsamarbetspartners varje dag. Det är tydligt att han är uppskattad och värdesatt både som chef och som kund vilket är viktigt i en kreativ, affärsinriktad miljö. 

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

Under året som gått har McDonald's fått stort genomslag för sin reklam, både kampanjen med menyvalet ”Giftermålet”, där man som kund i drive through kunde gifta sig och ”The Golden Number”, där en viss sifferkombination på telefonen skapar kedjans välkända jingel.

Inom kategori snabbmat hamnar Amanda Andersson på Frasses på andra plats. Tredjeplatsen går till förra årets totalvinnare, Maria Ziv på Max.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev