Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Gyllene nummer vinner gyllene ägg – Nord DDB och McDonald's tar hem aktivering

Publicerad: 5 maj 2022, 17:54

McDonald's och Nord DDB tog oss med på en modern skattjakt. Nu prisas ”The golden number” med ett guldägg i kategorin aktivering.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetNord DDBMcDonald'sIngoForsman & Bodenfors

Eldorado, Atlantis och Montezumas kammare. Vi människor har följt skattkartor sedan urminnes tider. De senaste åren har de klassiska skattjakterna dock tunnats ut, men de är inte helt försvunna. Nu prisas ”The golden number” av Nord DDB för McDonald's med ett guldägg i aktivering. De tidigare nämnda skatterna må ha större rykte, men de kan inte stoltsera med Reklamsveriges finaste utmärkelse.

I kampanjen ställde McDonald's frågan: Om vi hade ett enda telefonnummer, vilket skulle det vara? Ring oss. 

Därefter släppte man ledtrådar på alltifrån Instagramkontot till Big mac-förpackningarna. Till slut lyckades närmare 5000 skattletare lista ut numret och kunde därmed vara med och tävla om det gyllene kortet. 

– Man har ingen aning om vilka som tittar utan är bara glad att det funkar. Vi kände ganska fort att det här var en rolig grej som folk gick igång på, säger Felix Jörneman, kreatör på Nord DDB.

Motiveringen lyder:

”Bidraget The Golden Number vinner Guldägg i aktivering för att man på ett finurligt och utmanade sätt lyckats aktivera målgruppen, varumärket och legenden om ett gyllene kort. Att ett telefonnummer kan vinna ett guldägg 2022 kan låta banalt. Men just att enkelhet var melodin för mekaniken i utmaningen, och att lösning var lika självklar som den var svår gjorde att juryn unisont utbrast; We’re loving it!”

Silverägg i kategorin går till:

”Bad movie index” av Forsman & Bodenfors för Draken film
”Mystery sniper” av Ingo för Activision

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.