Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Hackade Cannes Lions – nu siktar de på att få pris

Publicerad: 16 juni 2022, 11:51

Efter att ha kostat Cannes Lions över 2,3 miljarder euro så vill kreatörsduon Quyn Tran och Toan Mai få ut lite mer av projektet Lovetheworkmore, och har nu lämnat in det som bidrag i två tävlingskategorier.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsNyheter

Kreatörerna Quynh Tran och Toan Mai skapade rubriker med sitt projekt Lovetheworkmore förra året, där de publicerade alla vinnande bidrag från Cannes Lions för allmänheten att se - gratis. För att använde Cannes Lions egna arkiv, Love the work, krävs det nämligen att man betalar prenumerationskostnader, som kan vara så dyra som 6 550 euro per år.

När Quynh Tran och Toan Mai själva ville se bidragen så sammanställde man dessa i tabeller. Efter att ha fått ett arkiv över bidragen så valde de att göra en hemsida för att andra unga, hungriga, kreativa också skulle få tillgång. Det gjorde succé och hemsidan fick tusentals besökare, och ledde till slut till att Cannes Lions gick med på att göra arkivet gratis för alla som är yngre än 30. Men det var inte tillräckligt, menade duon, eftersom inte bara unga ska ha rätt till materialet, och för att registreringsprocessen var för komplicerad. Så hemsidan fick fortsätta vara uppe, och utökades dessutom.

Enligt dem själva så har hemsidan blivit besökt från över 150 länder och setts av över 400 000 personer. Och totalt har minst 2,3 miljarder euro sparats in - eller gått förlorade, beroende på vem man frågar - på prenumerationer. 

Nu har duon anmält hemsidan till tävlingskategorierna Direct och PR på Cannes Lions Awards, och specifikt underkategorierna Challenger Brand och Breakthrough on a Budget. Huruvida bidraget får pris eller inte är oklart, men initiativet har hyllats av kreatörer från världen över.

Till Adweek säger kreatörsduon att man vill visa att ingen är för liten för att göra skillnad.

– Vi hoppas att den typen av attityd kommer att inspirera andra unga kreativa att gå all-in i början av sin karriär och göra det de tror mest på. Håll inte dig själv tillbaka för att någon är större och starkare än du. Om du gör det rätt kommer miljontals människor att ha din rygg och stötta dig. Du är inte ensam, sade Toan Mai.

I dag jobbar Quynh Tran som junior copywriter på Innocean i Berlin, medan Toan Mai har samma titel på Ogilvy i Singapore.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.