Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Här är alla svenska byråer som kammade hem pennor i D&AD

Publicerad: 28 maj 2021, 13:41

Sammanlagt 17 pennor gick till de svenska byråerna i kreativitetstävlingen D&AD. Se samtliga svenska vinnare här.


Ämnen i artikeln:

D&AD

När samtliga vinnare i kreativitetstävlingen D&AD presenteras står det klart att de svenska byråerna lyckades ta hem 17 pennor, att jämföra med förra årets 27. Flest pennor gick till Forsman & Bodenfors för kampanjerna ”The parents” och ”A million more” för Volvo samt till Farm Stockholm för Doconomys ”The 2030 Calculator”. Designbyråerna Bold och Open Studio lyckades kamma hem två pennor vardera. Farm Stockholm var enda svenska byrå att belönas med ett guld/gul penna. 

Johan Phil, grundare och executive creative director på Farm Stockholm, säger om byråns vinstskörd: 

– Att vinna en gul penna i D&AD är legendariskt svårt, att även göra det i kategorin Design transformation är speciellt hedrande, då kategorin ämnar belöna innovativ design som skapar positiv och långsiktig samhällsförändring. 

Bold prisades för sitt arbete för spelbolaget Mojang Studios, som även vunnit i Resumés egen tävling Månadens design

– Ett fantastiskt roligt projekt att få jobba med, med en kund som hade minst lika kul som oss när vi experimenterade och testade idéer. Ett varumärke skapat för att leka och interagera med! säger Oliver Helfrich, en av designbyråns creative directors i London, i ett uttalande till Resumé. 

Som Resumé tidigare rapporterat om tog även Åkestam Holst kreatörsduo Noah Bramme och Andreas Karlsson hem framtidspriset ”Next Pencil”. 

Se samtliga svenska vinnare i 2021 års D&AD nedan. Se alla tävlingens vinnare här

 

Svenska vinnare i D&AD 2021

Bold NoA
Varumärkesidentitet för Mojang Studios: En grafitpenna, en träpenna

 

Forsman & Bodenfors

The Parents för Volvo: Två grafitpennor
A Million More för Volvo: En träpenna

 

Abby Priest
Dantes Heartbeats för Hjärtebarnsfonden: En träpenna

 

Farm Stockholm

The 2030 Calculator för Doconomy: En gul penna, en grafitpenna och en träpenna

 

Open Studio
Varumärkesidentitet och förpackningsdesign för Lykke Kaffegårdar: Två grafitpennor

 

AKQA Sverige

H&M Loop för H&M: en grafitpenna och en träpenna 

 

Nord DDB Stockholm

VAR Discount för Elgiganten Danmark: En grafitpenna och en träpenna

 

Stendahls
The Isolated Cinema för Göteborgs filmfestival: En träpenna

 

Noah Bramme och Andreas Karlsson, Åkestam Holst: Next Pencil. 

 

Amanda Törner

Reporter Resumé

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

D&AD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.