Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Här är alla vinnare i Sveriges Bästa Marknadschefer

Publicerad: 27 januari 2021, 11:29

Erfarenhet och passion. Där är receptet för Sveriges bästa marknadschef under det coronatyngda 2020. Carola Tiberg på NetOnNet är den självklara vinnaren.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferNetOnNetApoteaHallonAvanzaBauhausKFCTUI

Även om Carola Tiberg och NetOnNet var bäst var det många exceptionella e-handlare bland årets kategorivinnare. Där fanns Kristin Hars på Bubble­room, Emmelie Johansson på Apotea, Sofia Karakatsanis Andersson på Hallon och Rebecka Meijer på Avanza.

LÄS MER: Chefredaktör Fredrik Svedjetun om SBMC 2020: ”Året då världens svåraste jobb blev ännu svårare”

Det som utmärker årets 15 vinnare är deras förmåga att snabbt anpassa sig till de nya omständigheter corona tvingades oss till. På Bubbleroom fick man till exempel tänka om delar av sin affärsidé (vilket troligtvis stärker företaget), Johan Saxne på Bauhaus har utvecklat innehållet i sitt varumärke och Lisa Rönnberg på TUI fick hålla drömmen om att resa vid liv i bolagets kommunikation. Eller som Jesper Hollstrand KFC som passade på att köpa kännedom när det blev extremt billigt att köpa printannonser. 

Ett annorlunda år alltså. Som ställde nya och tuffa krav på marknadsförare. En del lyckades bättre och de blev Sveriges bästa marknadschefer.

Sveriges Bästa Marknadschef: ”Carola Tiberg är Sveriges bästa marknadschef 2020”

Försäkringar: Tobias Schillén, Ica Försäkringar: ”Dra inte slutsatser på få parametrar” 

Bank: Rebecka Meijer, Avanza: ”2020 året då det blev folkligt att spara – guld till Avanzas marknadschef”

Apotek: Emmelie Johansson, Apotea: ”Tillväxt av guld för Apotea – nu ska de bygga bygga varumärke på allvar”

Dagligvaruhandel: Ted Bergström, Hemköp: ”Tillsatte coronateam – Hemköp vinnare i krisen”

Researrangörer: Lisa Rönnberg, TUI: ”TUI ställde om till inspiration för att hålla liv i varumärket – möttes av kundernas kärlek”

Bilar: Jonas Nilsson, Kia: ”Kias marknadschef: ”Det lönar sig att satsa””

Optiker: Michael Grimborg, Synsam: ”Sverigeflytt gav pr-skjuts till Synsam”

Telekom: Sofia Karakatsanis Andersson, Hallon: ”Enkelhet nyckel till framgång för Hallon”

Snabbmat: Jesper Hollstrand, KFC: ”Dubblade annonseringen – KFC vinner guld”

Sporthandel: Pino Roscigno, Stadium: ”Digital träning bygger varumärke för Stadium”

Kläder: Kristin Hars, Bubbleroom: ”Från festkläder till festlig vardag – Bubbleroom tar hem vinsten”

Onlinespel om pengar: Marcus Petersson, Mr Green: ”Kraftigt ökad annonsering – vinstlott för Mr Green” 

Byggvaruhus: Johan Saxne, Bauhaus: ”Sponsring och profiler gör Bauhaus till en av de stora”

Drivmedel: Maria Philipson, Cirkle K: ”Det gäller att ha högt tempo, vara förberedd och köra på”

Hemelektronikbutiker: Carola Tiberg, NetOnNet

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News