Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Här är årets Kycklingstipendiater

Publicerad: 5 maj 2022, 18:29

Kycklingstipendiet går i år till Noah Bramme och Andreas Karlsson, Julius Tuvenvall, och Viktoria Hultman.


Ämnen i artikeln:

KycklingstipendietÅkestam HolstOatly

Årets Kycklingstipendiater, priset som går till talangfulla kreatörer med maximalt tre års erfarenhet, går till Noah Bramme och Andreas Karlsson (Åkestam Holst), Viktoria Hultman som grundat och är creative director på Gammastudion samt Oatlys art director Julius Tuvenvall

Kreatörsparet Noah Bramme och Andreas Karlsson har sedan de började på Åkestam Holst jobbat med kunder som 7-Eleven och Talita. De har sedan tidigare fått utmärkelsen Next pencil i D&AD.

Beckmansutbildade Viktoria Hultman har varit med och grundat det kreativa kollektivet Gammastudion där hon gjort en mängd arbeten för varumärken som Sneakersnstuff, Pelle caps och Axel Arigato. Vid sidan av det har hon flera kreativa egna projekt under konstant utrullning.

Julius Tuvenvall har trots sin ålder hunnit med sejourer på Klarna, AWB och nu Oatly. Han har redan hunnit prisats i tävlingar som Guldägget, ADC och DN:s Reklamcupen.

Motiveringarna lyder:

Noah Bramme och Andreas Karlsson:

Ni har bara funnits i vår bransch i några få år, men ni har redan letat er in i både våra moodboards och våra sovrum. Med stora hjärtan och en tonträff som funkar lika bra för det livsviktiga som det helt oviktiga, har ni för alltid skjutit gränserna för vad som är typisk reklam. Vi höjer en lussebulle för en duo som vi hoppas få se mer av under lång tid framöver.

Viktoria Hultman:

Med sin känsla för färg och form väcker hen genast habegäret hos hela juryn. Och när den känslan kickar in då vet man att något är bra. Och något är typ allt denna person skapat. Oavsett om det är ett underlägg, ett fotografi eller ett bord, det spelar ingen roll. Vi vill ha allt hemma på våra väggar och i våra rum, men framför allt vill vi se mer. Helt klart en portfolio att ta av sig kepsen för!

Julius Tuvenvall:

När det ofta känns som att varje projekt granskas med förstoringsglas är det otroligt befriande med en person som inte låter sig hämmas av varken kund eller budget. Genom att förena popkultur med en egensinnig entreprenörsanda är det svårt att avgöra om det du gör är konst, design, reklam eller något helt annat. Men en sak är säker: det berör. Och branschen behöver fler folk att anpassa sig efter, inte tvärtom. Grattis årets kycklingstipendiat Julius Tuvenvall.

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.