Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 30 september 2021, 07:29
Nu släpps listan på de nominerade bidragen i årets upplaga av Guldnyckeln, kommunikationstävlingen som belönar framgångsrik datadriven kommunikation. Prisutdelningen äger rum den 21 oktober.
Guldnyckeln, arrangeras av Swedma, och belönar datadriven kommunikation som utmärker sig strategiskt, kreativt, resultatmässigt och sett till helheten. Årets jury, som består av 21 namnkunniga personer från kommunikationsbranschen, har nu röstat fram de bästa bidragen.
Nominerade bidrag i Guldnyckeln 2021:
B2B
”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.
E-handel och e-tjänster
”Not for All. Just for You”. Uppdragsgivare: Skincity. Byrå: M&C Saatchi.
Finans och försäkringar
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.
Hälsa och sjukvård
”Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat”. Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat. Byrå:
Wenderfalck.
Konsumtionsvaror och övriga tjänster
”En irriterande livstil”. Uppdragsgivare: Nutrilett. Byrå: M&C Saatchi.
”Välj färg. Sen kulör”. Uppdragsgivare: Alcro. Byrå: M&C Saatchi.
Resor, transporter & fordon
”Avboka Alicante”. Uppdragsgivare: KLM. Byrå: M&C Saatchi.
Samhällsservice, utbildning och ideellt
”Barn och cancer hör inte ihop”. Uppdragsgivare: Barncancerfonden. Byrå: Garbergs.
”Digitala Julvärdar”. Uppdragsgivare: Bris. Byrå: Volt.
”Hemligheten”. Uppdragsgivare: Göteborgs Stadsmission. Byrå: Dear Friends och Oddway Film Production.
”Klimatrenoverarna”. Uppdragsgivare: Informationscentrum för Hållbart Byggande (Boverket). Byrå: DET Stockholm och FLX.
”Stoppa bostadskaoset”. Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen. Byrå: DET Stockholm.
Telekom, IT och energi
”#Ensammatillsammans”. Uppdragsgivare: Telia. Byrå: Forsman & Bodenfors.
Underhållning, media och sport
”Från skval till aktivt val”. Uppdragsgivare: Sveriges Radio. Byrå: The Amazing Society.
”Skogen”. Uppdragsgivare: Liseberg. Byrå: Welcome och Lucky Punk.
”The Stig Bet”. Uppdragsgivare: Betsson. Byrå: JMW Golin.
KANALKATEGORIER:
Bästa användning av digital och sök
”Google BAdWords”. Uppdragsgivare: Bris. Byrå: Volt.
Bästa användning av e-post och sms
”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.
Bästa användning av sociala media
”Sense me - Sounds of Lust”. Uppdragsgivare: RFSU. Byrå: Scream och House of Radon.
”Skogen”. Uppdragsgivare: Liseberg. Byrå: Welcome och Lucky Punk.
SPECIALPRISER:
Bästa CRM- och lojalitetskampanj
”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Elitfönster League”. Uppdragsgivare: Elitfönster. Byrå: DET Stockholm.
”Lojalitetsteorin”. Uppdragsgivare: mySafety. Byrå: Miltton.
Bästa CSR kampanj
”Earn The Jersey”. Uppdragsgivare: Svenska Fotbollförbundet och Adidas. Byrå: M&C Saatchi.
”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.
”Mobilkörkortet”. Uppdragsgivare: Telia. Byrå: JMW Golin.
Bästa datainspirerande kampanj
”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”: Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.
”Stoppa bostadskaoset”. Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen. Byrå: DET Stockholm.
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.
Bästa Martech-kampanj
”Abonnemangscheck. Nöjda kunder till varje pris”. Uppdragsgivare: Tre. Byrå: Tre.
”Happy Commuter”. Uppdragsgivare: Ramboll. Byrå: Garbergs och DVA.
”Musti Group – Martech för förbättrad kundupplevelse som syns i resultatet”. Uppdragsgivare: Musti
Group. Byrå: Remotion.
”The Cold Catching Billboard”. Uppdragsgivare: KLM. Byrå: M&C Saatchi.
”Triggered News”. Uppdragsgivare: Nordnet. Byrå: Remotion.
”VISA Chatvertising”. Uppdragsgivare: VISA. Byrå: Publicis Groupe Sweden.
Utöver vinnare i dessa tävlingskategorier, utser juryn även Årets Diamantnyckel – det finaste priset bland tävlingens samtliga guld, silver, och brons – oavsett kategori.
Vinnarna offentliggörs den 21 oktober 2021.