Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Här är vinnarna i Stockholm Media Award

Publicerad: 16 september 2022, 08:29

Perfect Fools kampanj för Friends tog hem ett grand prix för kampanjen ”Bullying out of home”.


Ämnen i artikeln:

NyheterStockholm Media Week

Under torsdagen avslöjades vinnarna i Stockholm Media Award i samband med Stockholm Media Week på Space Arena i Stockholm.

Årets kampanj

Grand Prix:

Annonsör: Friends
Kampanjnamn: Bullying out of home
Byrå: Perfect Fools
Involverade partners: Ocean Outdoor

Motivering:

”Det är ingen nyhet för någon i det här rummet att vi lever i en värld där det hela tiden blir svårare att nå ut, men framför allt in, med vår kommunikation. Den ökade fragmenteringen av medielandskapet innebär även ett ökat behov av att nyttja flera medieslag och ökade medieinvesteringar för att nå igenom bruset.

 MEN. Ibland kan ett genialt användande av ETT medieslag, med en stark idé, en ny innovativ lösning, i rätt kontext och vid rätt tillfälle vända upp och ner på all logik. 

Vinnaren av årets Grand Prix tar tag i en och ruskar om. Den avbryter din vardagsrutin där en försenad buss eller en utspilld kaffe kan tyckas vara ditt största problem. Vi påminns brutalt om att någon annans vardag är fylld av ”problem” av en helt annan karaktär. Den typ som infiltrerar och infekterar de utsattas liv, utan insyn och möjlighet till hjälp av föräldrar och andra vuxna.

Vi lyfter på hatten för denna annonsör som med sin kampanj lyckas med konstycket att skapa ringar på vattnet långt bortom sin budget, där konversationen kring nätmobbing inte lät vänta på sig. Resultaten talar sitt tydliga språk där de vuxnas kännedom om nätmobbning ökade markant och gav dem viktiga insikter i alltför många barns vardag”.

Guld

Annonsör: Skandia Pensionsförsäkringar
Kampanjnamn: Hur är läget?
Mediebyrå: HowCom
Involverade partners: Tillsammans, Breakit, Leeads

Silver

Annonsör: RFSU
Kampanjnamn: Sense me – Sounds of lust
Mediebyrå: Scream
Involverade partners: Valtech Radon

 

Årets annonsör

 

Vinnare

Ica

”Årets annonsör har hittat den perfekta balansen mellan ”the long and the short of it”. Under många år har årets annonsör haft en stabil, strategisk och omtyckt mediekommunikation, där det kreativa och humoristiska konceptet är lika viktig som den minutiösa och kanalöverskridande mediaplaneringen i vilken varje decimal räknas och spelar roll. Under 2021 såg vi alla ett tydligt resultat av detta konsekventa och tydliga kommunikationsarbete – hur vanligt är det att ett byte av skådespelare i reklamfilmer plötsligt blir en riksangelägenhet, ett ämne som tidningarna ägnar sina första sidor, bettingbolag som erbjuder odds på vem som blir nästa huvudrollsinnehavare och svenska folket som är högst engagerat och gissar vilt?”

Övriga nominerade var McDonald’s, SBAB och Vattenfall.

I samband med Stockholm Media Week delades följande specialpriser ut:

”Årets Mediebyråhjälte”
Johan Johansson
, Carat


”Årets Medierådgivare”
Joakim Nilsson Lindgren
, OMD

”Årets Mediebyråledare”
Daniel Källberg
, PHD

”Årets Mediebyråsäljare”
Freddie Ekman
, Viaplay Group

Under torsdagen rapporterade Resumé att Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl utsågs till Årets branschpersonlighet i konkurrens med Erik Modig, forskare på Handelshögskolan, och Linda Palmgren, vd på Bauer Media Group.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterStockholm Media Week

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.