Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Här är vinnarna i Young Lions Sverige

Publicerad: 7 maj 2021, 12:51

Tre kreatörspar får chansen att representera Sverige i sommarens Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

Young LionsCannes Lions

Under förmiddagen avgjordes tävlingen Young Lions Sverige, kvaltävlingen inför Young Lions i sommarens Cannes Lions. Tävlingen riktar sig till samtliga kreatörer under 30. 

I år utgick tävlingen från en brief från den ideella organisationen Unga Rörelsehindrade som de tävlande skulle besvara.

Klockan 12 offentliggjorde Komm, som arrangerar tävlingen, vinnarna. Stina Olsson och Nathalie Wågström, Axel Livjin Carlman och Louise Adolfsson samt Matilda Hansson och Johanna Andersson är de tre kreatörsteam som i sommar kommer att representera Sverige.

- Tillsammans har vi synliggjort unga rörelsehindrade som ett viktigt framtidshopp. En milstolpe i sig, säger Bia Holm, kanslichef på Förbundet Unga Rörelsehindrade.

Kategori Digitalt

Stina-Marie Olsson och Nathalie Wågström på Blomquist Communication

Juryns motivering: ”Uppdragsgivaren i denna tävling vill göra världen där ute mer tillgänglig. Och precis som i verkligheten måste också en digital plattform vara användarvänlig! Ja en plats där alla kan finnas och trivas. Här har man skapat en relevant lösning som svarar gott upp mot brief. Och vips har man skapat två biljetter till digitala Frankrike. En rörelse i rätt riktning.

Unga Rörelsehindrade om bidraget: 

”Stina-Marie Olsson och Nathalie Wågströms bidrag Rörelsen tog högsta potten för ett inkluderingsarbete som gick hela vägen från ord till handling. Hands down den bästa lösningen på hur en digital plattform kan underlätta vårt arbete med att väcka medskaparlust hos vår målgrupp.”

Kategori Design

Axel Livjin Carlman och Louise Adolfsson på Seventy Agency

Juryns motivering: ”Med en tydlig och relevant idé som bygger på mötet kring olika människor och den gemenskap som finns i förbundet, har det vinnande bidraget lyckats skapa ett inkluderande uttryck som andas energi och rörelse. De olika komponenterna i den visuella identiteten skapar ett normbrytande uttryck som påvisar och stärker idén kring att olikheter, tillsammans, skapar en starkare helhet.

Unga Rörelsehindrade om bidraget: 

Axel Livijn Carlmans och Louise Adolfssons bidrag visar på en visuell identitet som är lättillgänglig och flexibel samtidigt som den speglar individualiteten, livfullheten och rörelsen inom förbundet. Det är precis vad ett modernt Unga Rörelsehindrade behöver.

Kategori PR

Matilda Hansson och Johanna Andersson på The Amazing Society

Juryns motivering: ”Ibland är det verkligen vägen som är målet, bokstavligt talat. Genom att knyta samman digitala och faktiska omvägar i vår stadsbild lyckas årets vinnare lyfta ett viktigt problem och göra det relevant för långt fler än bara de som själva berörs. Bidraget kombinerar enkelhet och idéstyrka till en lösning med hög ambitionsnivå och potential att skapa både mediala svallvågor och reell förändring.”

Unga Rörelsehindrade om bidraget: 

Vi är riktigt imponerade över hur Matilda Hansson och Johanna Andersson lyckades summera Unga Rörelsehindrades hjärtefråga i sin kampanj! Walk the walk belyser hur viktig tillgängligheten är för att rörelsehindrade ska kunna delta i samhället på lika villkor.

Årets Young Lions jury bestod av:

Ellinor Irving, Juno PR

Jesper Nilsson-Böös, Bold, NoA

Frida Siversen Ljung, Nord DDB Stockholm

Mathias Wikström, Farm

Michael O´Neill, Tv4

Johan Yilmaz, Gullers Grupp 

Tobias Rehnvall, Designkontoret Silver

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Young LionsCannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.