Tävling
Här är vinnarna i Young Lions Sverige
Publicerad: 7 maj 2021, 12:51
Tre kreatörspar får chansen att representera Sverige i sommarens Cannes Lions.
Under förmiddagen avgjordes tävlingen Young Lions Sverige, kvaltävlingen inför Young Lions i sommarens Cannes Lions. Tävlingen riktar sig till samtliga kreatörer under 30.
I år utgick tävlingen från en brief från den ideella organisationen Unga Rörelsehindrade som de tävlande skulle besvara.
Klockan 12 offentliggjorde Komm, som arrangerar tävlingen, vinnarna. Stina Olsson och Nathalie Wågström, Axel Livjin Carlman och Louise Adolfsson samt Matilda Hansson och Johanna Andersson är de tre kreatörsteam som i sommar kommer att representera Sverige.
- Tillsammans har vi synliggjort unga rörelsehindrade som ett viktigt framtidshopp. En milstolpe i sig, säger Bia Holm, kanslichef på Förbundet Unga Rörelsehindrade.
Kategori Digitalt
Stina-Marie Olsson och Nathalie Wågström på Blomquist Communication
Juryns motivering: ”Uppdragsgivaren i denna tävling vill göra världen där ute mer tillgänglig. Och precis som i verkligheten måste också en digital plattform vara användarvänlig! Ja en plats där alla kan finnas och trivas. Här har man skapat en relevant lösning som svarar gott upp mot brief. Och vips har man skapat två biljetter till digitala Frankrike. En rörelse i rätt riktning.”
Unga Rörelsehindrade om bidraget:
”Stina-Marie Olsson och Nathalie Wågströms bidrag Rörelsen tog högsta potten för ett inkluderingsarbete som gick hela vägen från ord till handling. Hands down den bästa lösningen på hur en digital plattform kan underlätta vårt arbete med att väcka medskaparlust hos vår målgrupp.”
Kategori Design
Axel Livjin Carlman och Louise Adolfsson på Seventy Agency
Juryns motivering: ”Med en tydlig och relevant idé som bygger på mötet kring olika människor och den gemenskap som finns i förbundet, har det vinnande bidraget lyckats skapa ett inkluderande uttryck som andas energi och rörelse. De olika komponenterna i den visuella identiteten skapar ett normbrytande uttryck som påvisar och stärker idén kring att olikheter, tillsammans, skapar en starkare helhet.”
Unga Rörelsehindrade om bidraget:
”Axel Livijn Carlmans och Louise Adolfssons bidrag visar på en visuell identitet som är lättillgänglig och flexibel samtidigt som den speglar individualiteten, livfullheten och rörelsen inom förbundet. Det är precis vad ett modernt Unga Rörelsehindrade behöver.”
Kategori PR
Matilda Hansson och Johanna Andersson på The Amazing Society
Juryns motivering: ”Ibland är det verkligen vägen som är målet, bokstavligt talat. Genom att knyta samman digitala och faktiska omvägar i vår stadsbild lyckas årets vinnare lyfta ett viktigt problem och göra det relevant för långt fler än bara de som själva berörs. Bidraget kombinerar enkelhet och idéstyrka till en lösning med hög ambitionsnivå och potential att skapa både mediala svallvågor och reell förändring.”
Unga Rörelsehindrade om bidraget:
Vi är riktigt imponerade över hur Matilda Hansson och Johanna Andersson lyckades summera Unga Rörelsehindrades hjärtefråga i sin kampanj! Walk the walk belyser hur viktig tillgängligheten är för att rörelsehindrade ska kunna delta i samhället på lika villkor.
Årets Young Lions jury bestod av:
Ellinor Irving, Juno PR
Jesper Nilsson-Böös, Bold, NoA
Frida Siversen Ljung, Nord DDB Stockholm
Mathias Wikström, Farm
Michael O´Neill, Tv4
Johan Yilmaz, Gullers Grupp
Tobias Rehnvall, Designkontoret Silver