Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 14 oktober 2020, 12:25
Åkestam Holst och Maurtens ”Maurten unofficial” vinner juryordförandens specialpris i Cresta Awards.
För två veckor sedan presenterades vinnarna i årets Cresta Awards. För svensk del var det Nord DDB som med 13 vinster blev mest framgångsrika byrå. Andraplatsen bland de svenska byråerna gick till Åkestam Holst med nio vinster, och nu tilldelas de även juryordförandens specialpris. Oriel Davis-Lyons, creative director på Spotify, ger priset till Åkestam Holst och Maurtens ”Maurten unofficial”. I kampanjen lekte Åkestam Holst med det faktum att många elitidrottare tvingas använda Maurtens produkter i smyg, då de är sponserade av konkurrenter. Därför tog de fram en produktserie utan logotyper, fria för atleterna att använda.
– Den är både kaxig och effektiv och de allra flesta som skulle få idén presenterad hade förmodligen tackat nej. Eller så hade det blivit en av alla kampanjer som hamnar längre och längre bak bland förslagen och i slutändan hamnar på kampanjkyrkogården. Väldigt imponerande att de lyckades driva igenom idén, säger Oriel Davis-Lyons.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Uppdragsgivare: Maurten
Philip Ahlqwist – head of brand
Herman Reuterswärd – head of communication
Juan Repetto – head of sales and distribution
Reklambyrå: Åkestam Holst NoA
Hugo Wallmo & Andreas Karlsson – art directors
Petter Nylind & Noah Bramme – copywriters
Magnus Jakobsson – creative director
Leila Widgren – producent
Nicole van Rooij – projektledare
Agneta Oppenheim – produktionsledare
Produktionsbolag: HALAL
Madja Amin – regissör
Francine van der Lee – producent