Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Historisk succé för ”Moldy Whopper” – 18 guld och ”Best in show” i One Show

Publicerad: 22 Juni 2020, 12:35

Ingo:s executive creative director Björn Ståhl

Årets One Show blev en succé för de svenska byråerna. Totalt landade prisskörden på 20 guld, fem silver, fyra brons och hela sex stycken ”Best in Discipline”-priser. Ingo:s ”Moldy Whopper” utsågs dessutom till årets bästa kampanj.


Ämnen i artikeln:

VolvoBurger KingIngoForsman & BodenforsOne ShowRBK

I slutet av förra veckan avgjordes One Show, en av reklamvärldens mest prestigefyllda tävlingar. När konfettin lagt sig stod det klart att Ingo och den omtalade Burger King-kampanjen ”Moldy Whopper” återigen gjort storsuccé. Totalt landade prisskörden på 18 guld, fyra ”Best in discipline” och den prestigefyllda ”Best in Show” som går till årets bästa kampanj alla kategorier. I jämförelse vann förra årets mest omtalade kampanj, Nikes ”Dream Crazy”, elva guld och tre ”Best in Discipline”. Bara några dagar innan hade ”Moldy Whopper” även varit D&AD:s mest belönade.

– Det var en så galen vecka att det knappt gick att ta in, jag har nog fortfarande inte fattat det, säger Ingos executive creative director Björn Ståhl.

Priserna innebar dessutom att Ingos nätverk Ogilvy blev årets nätverk. Utmärkelserna delades ut via en livesändning som Ingo följde via WhatsApp tillsammans med partners på David The Agency och Burger King.

Björn Ståhl berättar för Resumé om att han efter Swedish Number, som bland annat vann ett grand prix i Cannes, tänkte att det därifrån bara kunde gå utför. 

– Det visade sig att jag hade fel, skrattar han. Swedish Number var visserligen den första riktigt stora kampanjen vi på Ingo gjorde men det här är större.

Han berättar vidare att tävlingsframgångarna lett till att många potentiella uppdragsgivare hört av sig och varit nyfikna på byrån.

– Vi försöker jobba med idéer som utgår från produkten snarare än kanaler. Jag tror många kunder är trötta på typiska byråpresentationer där man visar ändlösa avteckningar, strategislides och storyboards där de från början vet att produktionen kommer att kosta en förmögenhet. Vi försöker ha en enklare approach där vi presenterar våra idéer på ett par korta slides. Dessutom har vi en grym planningavdelning, som leds av Simon Stefansson, vilket är avgörande.

På grund av de rådande restriktionerna har Ingo-personalen fortfarande inte hunnit fira framgångarna tillsammans, när restriktionerna väl släpps blir det ändring på den saken.

Utöver den egna personalen och samarbetspartners Burger King och David The Agency vill Björn Ståhl lyfta fram fotografen Pål Allan, som stundtals sov i studion för att fotografera det växande möglet, och regissör/producent Markus Ahlm från Colony.

– De, och så klart Max och Magnus tillsammans med resten av Ingo-teamet, spelade en avgörande roll i att nå målet om att fota tidernas snyggaste mögliga burgare, säger Björn Ståhl.

Även om man räknar bort ”Moldy Whopper” var årets One Show en succé för svenska byråer. Både RBK Communications, som tidigare i år gick i konkurs, och Forsman & Bodenfors vann varsitt ”Best in discipline” för ”DO Black” respektive ”The E.V.A Initiative”.

Best in Discipline:

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Integrated Branding

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Print

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Film

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Out of Home

RBK Communication Stockholm ”DO Black” for Doconomy in Intellectual Property & Products

Forsman & Bodenfors Gothenburg ”The E.V.A. Initiative” for Volvo Cars in Interactive & Online

Guldpennor:

Forsman & Bodenfors Gothenburg ”The E.V.A. Initiative” for Volvo Cars in Interactive & Online, Websites

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Design, Promotional – Posters – Series

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Design, Promotional – Print Advertisements

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Design, Out of Home – Series

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Direct Marketing, Targeted Online Video

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Film, Online Films & Video - Short Form - Single

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Film, Television & VOD – Short Form – Single

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Film, Cinema Advertising

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Integrated, Brand Transformation

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Integrated, Integrated Branding Campaign

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Integrated, Craft – Art Direction

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Out-of-Home, Billboards & Transit - Campaign

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Out-of-Home, Craft – Art Direction

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Out-of-Home, Craft – Photography

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Print, Craft – Art Direction 

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Print, Craft – Photography 

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Print, Magazine - Campaign

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Public Relations, Media Relations

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Public Relations, Innovation in Public Relations

RBK Communication Stockholm ”DO Black” for Doconomy in Intellectual Property & Products, Experimental/Internal Projects/R&D

Silverpennor: 

Forsman & Bodenfors Gothenburg ”The E.V.A. Initiative” for Volvo Cars in Public Relations, Reputation Management

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Design, Craft – Photography

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Direct Marketing, Craft – Art Direction

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Integrated, Innovation in Integrated Branding

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Public Relations, Integrated PR Campaign

Bronspennor:

Forsman & Bodenfors Gothenburg ”The E.V.A. Initiative” for Volvo Cars in Integrated, Integrated Branding Campaign

Forsman & Bodenfors Gothenburg ”The E.V.A. Initiative” for Volvo Cars in Public Relations, Brand Voice

Forsman & Bodenfors Gothenburg ”The E.V.A. Initiative” for Volvo Cars in Public Relations, Innovation in Public Relations

INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Bucharest ”Moldy Whopper” for Burger King in Design, Craft – Art Direction

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.