Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Hjärnfonden och Nord DDB vinner DN Reklamcupen: ”Smart och viktig marknadsföring, mitt i tiden”

Publicerad: 26 augusti 2021, 08:52

I finalen av Reklamcupen stod det mellan K-Rauta/TBWA och Hjärnfonden/Nord DDB. Efter en utslagsröst från Peter Wolodarski blir det Hjärnfonden och Nord DDB som tar hem vinsten. ”För oss är det en bekräftelse på att vi kan säga 'fucking' i DN utan att förlora perspektivet,” säger Hjärnfondens marknads- och kommunikationschef.


Ämnen i artikeln:

DNDN ReklamcupenReklamcupenNord DDBHjärnfondenK-rautaTBWA

Vi behöver pissmycket mer pengar till vår fucking forskning om Tourettes syndrom och andra jävla diagnoser.” 

Så lyder budskapet i årets vinnande annons i DN:s Reklamcupen. Den skapades av byrån Nord DDB för Hjärnfonden, som forskar kring olika sjukdomar och diagnoser som drabbar hjärnan. 

– Jag är otroligt glad och stolt över vinsten. Det är frukten av ett gott samarbete mellan oss på Hjärnfonden och Nord DDB, som vet att backa kreativ höjd med ödmjukhet inför de drabbade inom våra frågor, säger Karl Skoog, marknads- och kommunikationschef på Hjärnfonden, i ett pressutskick och fortsätter:
– För Hjärnfonden är annonsen en bekräftelse på att vi kan säga 'fucking' i DN utan att förlora perspektivet av de som drabbas av hjärnans diagnoser. För deras skull kommer vi fortsätta göra orädd kommunikation.

Bild 1/2  Den vinnande annonsen.

Foto: Nord DDB/Hjärnfonden

Årets jury i Reklamcupen bestod av flera tungviktare inom reklambranschen, bland annat juryordföranden Andreas Dahlqvist, som själv jobbar på Nord DDB. I finalrundan stod det mellan K-Rautas annons med TBWA och Hjärnfonden. 

Enligt pressmeddelandet var omröstningen jämn, och Peter Wolodarski, chefredaktör DN, fick till slut lägga den avgörande rösten.

– Årets vinnare, Hjärnfonden, var ”kul och allvarlig”, samtidigt, budskapet sjunker in. Den är smart och viktig marknadsföring, mitt i tiden, säger han i pressmeddelandet.

​– Vi är så in i helvete glada att någonting så jävla viktigt som Hjärnfonden vinner Reklamcupen, säger Caroline Wetterholm, Senior client director, Nord DDB, i pressmeddelandet.

– Tack och grattis till vår modiga kund.

Arbetsgrupp

Karl Skoog, Marknads- och Kommunikationschef, Hjärnfonden

Lisa Kopp, Projektledare- och Varumärkesansvarig, Hjärnfonden

Martina Fjellsson Draoui, PR & Press manager, Hjärnfonden

Anna Ökvist, Neurovetenskapligt sakkunnig och ansvarig för public affairs, Hjärnfonden

Caroline Wetterholm, Kundansvarig Nord DDB

Johanna Björnfot, Projektledare Nord DDB

Carin Sandström, Produktionsledare Nord DDB

Teodor Nisbel Fjäll, Art Director Nord DDB

Viktor Einarsson, Copywriter Nord DDB

Ylva Höckerlind, Grafisk formgivare Nord DDB

Anna Salonen, Creative Director Nord DDB

Hanna Stenwall, Creative Director Nord DDB

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News