Tävling
Hjärnfonden och Nord DDB vinner DN Reklamcupen: ”Smart och viktig marknadsföring, mitt i tiden”
Publicerad: 26 augusti 2021, 08:52
I finalen av Reklamcupen stod det mellan K-Rauta/TBWA och Hjärnfonden/Nord DDB. Efter en utslagsröst från Peter Wolodarski blir det Hjärnfonden och Nord DDB som tar hem vinsten. ”För oss är det en bekräftelse på att vi kan säga 'fucking' i DN utan att förlora perspektivet,” säger Hjärnfondens marknads- och kommunikationschef.
”Vi behöver pissmycket mer pengar till vår fucking forskning om Tourettes syndrom och andra jävla diagnoser.”
Så lyder budskapet i årets vinnande annons i DN:s Reklamcupen. Den skapades av byrån Nord DDB för Hjärnfonden, som forskar kring olika sjukdomar och diagnoser som drabbar hjärnan.
– Jag är otroligt glad och stolt över vinsten. Det är frukten av ett gott samarbete mellan oss på Hjärnfonden och Nord DDB, som vet att backa kreativ höjd med ödmjukhet inför de drabbade inom våra frågor, säger Karl Skoog, marknads- och kommunikationschef på Hjärnfonden, i ett pressutskick och fortsätter:
– För Hjärnfonden är annonsen en bekräftelse på att vi kan säga 'fucking' i DN utan att förlora perspektivet av de som drabbas av hjärnans diagnoser. För deras skull kommer vi fortsätta göra orädd kommunikation.
Bild 1/2 Den vinnande annonsen.
Foto: Nord DDB/Hjärnfonden
Årets jury i Reklamcupen bestod av flera tungviktare inom reklambranschen, bland annat juryordföranden Andreas Dahlqvist, som själv jobbar på Nord DDB. I finalrundan stod det mellan K-Rautas annons med TBWA och Hjärnfonden.
Enligt pressmeddelandet var omröstningen jämn, och Peter Wolodarski, chefredaktör DN, fick till slut lägga den avgörande rösten.
– Årets vinnare, Hjärnfonden, var ”kul och allvarlig”, samtidigt, budskapet sjunker in. Den är smart och viktig marknadsföring, mitt i tiden, säger han i pressmeddelandet.
– Vi är så in i helvete glada att någonting så jävla viktigt som Hjärnfonden vinner Reklamcupen, säger Caroline Wetterholm, Senior client director, Nord DDB, i pressmeddelandet.
– Tack och grattis till vår modiga kund.
Arbetsgrupp
Karl Skoog, Marknads- och Kommunikationschef, Hjärnfonden
Lisa Kopp, Projektledare- och Varumärkesansvarig, Hjärnfonden
Martina Fjellsson Draoui, PR & Press manager, Hjärnfonden
Anna Ökvist, Neurovetenskapligt sakkunnig och ansvarig för public affairs, Hjärnfonden
Caroline Wetterholm, Kundansvarig Nord DDB
Johanna Björnfot, Projektledare Nord DDB
Carin Sandström, Produktionsledare Nord DDB
Teodor Nisbel Fjäll, Art Director Nord DDB
Viktor Einarsson, Copywriter Nord DDB
Ylva Höckerlind, Grafisk formgivare Nord DDB
Anna Salonen, Creative Director Nord DDB
Hanna Stenwall, Creative Director Nord DDB