Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Humor går hem hos svenskarna – Comviq ökar

Publicerad: 13 oktober 2022, 17:44

Artisten Newkid är en permanent karaktär i den folkkära reklamsåpan om kioskägaren Karim.

Foto: Pressbild / Illustration: Tom Fägrell.

Efter en dipp under fjolåret, då Comviq tappade position av flera prispressare, ökar varumärket mest bland telekombolagen, enligt Xtreme Insight. Det ger marknadsdirektören Jonas Lundquist en första plats i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefComviqNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Telekombranschen tampas med flera utmaningar. Operatörerna och dess tjänster är relativt lika varandra och även om telefonerna som säljs ofta är av högt intresse för konsument är så ofta inte fallet för operatörerna. Traditionellt är det ofta pris och erbjudanden som man kan konkurrera med. 

Under året som gått har Comviq dock stärkt konsumenternas uppfattning om deras tjänster och vinner associationer till hög datahastighet och bredd. De stärker sig både i tänkbarhet och förstahandsval i Xtreme Insights varumärkesmätningar. 

Marknadsdirektören Jonas Lundquist har jobbat sju år på bolaget.

– Jonas är en kreativ person med förmågan att fånga och översätta essensen av vad vi som företag vill förmedla till våra kunder med våra varumärken. Utöver det så är han också en fantastisk, mellanmänsklig och smart person med en stor portion humor, säger kommersielle chefen Hendrik de Groot om sin marknadsdirektör.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer 

Under året som gått har Comviq jobbat vidare med sin framgångsrika långkörare med kioskägaren Karim. I våras stod det klart att artisten Newkid Alexander Ferrer – som gästspelat i ett par reklamfilmer, blir en permanent del av reklamfamiljen.

I kategori telekom hamnar Halebops marknadschef Sophie Lokko på en andra plats. Hallons Sofia Karakatsanis Andersson kommer trea.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev