Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Ica Försäkringar: ”Dra inte slutsatser på få parametrar”

Publicerad: 27 Januari 2021, 11:25

Tobias Schillén, marknadschef och CDO på Ica Försäkringar, vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin försäkringar.


Ämnen i artikeln:

IcaSveriges bästa marknadschefer

Ett snabbt förändrat läge blev det gångna årets viktigaste lärdom för Tobias Schillén, marknadschef och CDO på Ica Försäkringar.

– Att vara ödmjuk när man ser framåt. I började framstod det som att pandemin skulle bli nattsvart och att alla svenskar skulle få det tufft. Men sedan exploderade båtmarknaden när alla hade hemester och många skaffade hund. Man måste se nyfiket på framtiden men inte dra slutsatser på få parametrar.

Nya utmaningar väntar 2021. 

– Att få i gång rörligheten på marknaden för försäkringar.

Därför vann Tobias Schillén
Försäkringsbolagen har troligtvis en annan åsikt men deras varumärken upplevs sällan som varma och personliga. Ica Försäkring är ett undantag. År 2018 genomgick försäkringsbolagets Carl Farberger en könskorrigering, blev Caroline och trädde fram i medierna. Ett relativt anonymt försäkringsbolag blev plötsligt representerat av en levande person som har berättat om sitt livsöde i ”P1 Sommar”. Då uppfattas tjänster som skydd vid våld i nära relationer och samtalsterapi mer på riktigt.

Det försämras knappast av att försäkringsbolaget har Icas organisation i ryggen med de möjligheter som det ger i crosspromotion och varumärkesigenkänning.

Under 2020 passade bolaget även på att öka sin kännedom genom att omfattande printannonsering.

Försäkringsbranschen 2020
Försäkringsbranschen domineras fortfarande av fyra jättar – Folksam, Trygg-Hansa, If och Länsförsäkringar. Därunder finns ett mellansegment som profilerar sig med olika specialiteter och sedan finns det en rad nya uppstickare där Hedvig kanske är den mest kända.

Under de senaste åren har branschen satsat på ”insuretech”. I dag är kundresan digital och nu lägger de flesta resurser på digital skadehantering.

Coronaåret har inneburit att vissa skador minskat, som trafik och brott, medan andra som inkomstförsäkring ökar. Samtidigt finns en farhåga att folk, om de är oroliga för sin ekonomi, ska teckna färre försäkringar.

Tobias Schillén

Antal vinster i Sveriges bäst marknadschef: En.

Bor: Täby.

Utbildning: Civilekonom.

Hur stor avdelning är ni: 3 (i nära sam­arbete med Ica Banken).

Varumärken som inspirerar dig: Swish, Sonos, Norwegian, Budbee, Uber.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.