Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Ica går stärkt efter bytet i reklamsåpan – behåller tätpositionen

Publicerad: 25 november 2021, 20:54

Josefin Lundmark är Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin livsmedel.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferJosefin LundmarkIcaKing

Josefin Lundmark inledde sitt år som marknadschef med att byta ut Ica-Stig. Loa Falkman ersattes av Björn Kjellman till Suzanne Reuter i reklambyrån kings långlivade koncept.  En händelse som fick brett genomslag i medierna. Sveriges största annonsör håller dock hårt i sin reklamsåpa som firade 20 år under 2021.

Under 2020 fick pandemin dagligvaruhandeln att blomstra och trots ökad försäljning minskade Ica:s marknadsandelar under fjolåret, en utveckling som verkar ha vänt under 2021. Under det tredje kvartalet ökade omsättningen med 2,2 procent till 32 miljarder kronor.

Ica är fortfarande starkt förankrade i den fysiska handeln som står för omkring 95 procent av den totala försäljningsvolymen. Men livsmedelsjätten, som har gjort stora investeringar i sin digitalisering under 2010-talet, kommer inom kort ta ett nytt högautomatiserat e-handelslager i drift.

Med en tänkbarhet på över 90 procent, och där över 50 procent uppger varumärket som förstahandsval har lyckats hålla sin starka position Xtremes mätningar.

Josefin Lundmark är årets marknadschef i kategorin livsmedel med motiveringen:

”Resumés läsare kan inte få nog av det här varumärket – år efter år toppar det listan över de mest lästa artiklarna. Det här är en livsmedelskedja som förstår vikten av att gå på rätt upptrampad Stig.n Grattis Josefin Lundmark, Ica!”

LÄS OCKSÅ: Nycklarna bakom Ica-såpans långa liv: Igenkänning, förnyelse och försäljning

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.