Tävling
Ikea tappar toppositionen – här är varumärket som uppfattas som mest hållbart
Publicerad: 16 mars 2023, 14:22
Ikea uppfattas inte längre som Sverige mest hållbara varumärke. I stället är det en annan tidigare vinnare som tagit tillbaka tronen.
Svenskarna uppfattar statliga Apoteket som Sverige mest hållbara företag, vilket innebär att de återtar den tron de senast besteg 2017 och klättrar från plats åtta i jämförelse med 2022 års ranking. Förra årets vinnare Ikea halkar samtidigt ned till en tredjeplats, akterseglade även av Änglamark.
På topp 10-listan är det annars anmärkningsvärt att relativt nystartade Matsmart kammar hem en femteplats. Alla andra varumärken på topp 10-listan har funnits på marknaden i flera decennier.
Tittar vi på de som gjort störst klättring men inte slagit sig in i toppen hittar vi Carlsberg, Smarteyes och Knorr. Bland de som utvecklats sämst i jämförelse med förra årets ranking hittar vi Vardaga, Alecta, Radisson Blu och Swedavia.
Lägst i den 418 företag stora listan hittar vi till stor del spel- och flygbolag som Maria Casino, Leovegas, Betsson, Ryanair och Air France. Även Gina Tricot placerar sig i botten.
Noterbart är även att de svenska respondenternas genomsnittliga ”hållbarhetsrating” av företagen på tio år ökat från 23 till 52 procent.
I tider av rapportering om greenwashing har många inom marknadsföringsområdet börjat prata om ”greenhushing”, det vill säga att företag inte vill marknadsföra och berätta om det hållbarhetsarbete de gör av rädsla för kritik. Allmänhetens skepsis kring hållbarhetsinriktad kommunikation är tydlig även i SBI, andelen som inte har förtroende (30%) för den är högre än de som har förtroende (28%). Samtidigt ska dock understrykas att 47 procent av respondenterna säger sig positivt inställda till hållbarhetsfokuserad kommunikation.
Tittar vi på vårt grannland Norge har andelen som har förtroende för hållbarhetsinriktad kommunikation minskat dramatiskt, från 41 till 25 procent.