måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Ingo och Ikeas 3D-printade köttbullar vinner guld i innovation

Publicerad: 20 april 2023, 19:10

För tio år sedan var 3D-printers som hetast. För att få dem att kännas aktuella igen krävdes något speciellt. Det krävdes köttbullar. För det tilltaget tilldelas Ingo och Ikea ett guldägg i innovationskategorin.

Ämnen i artikeln:

GuldäggetGuldägget 2023IkeaSCP GREY

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Ikea och köttbullar går ihop som ler och långhalm. Lika stark koppling är det inte mellan varumärket och tech. I ett försök att fresta fler techexperter att söka jobb hos Ikea återvände dock Ingo och möbelvaruhuset till sina rötter, om än med en teknisk tvist. I samband med arbetsintervjun fick de arbetssökande nämligen chansen att smaka en ny version av Ikea-köttbullen som var både vegansk och inte minst 3D-printad. För det tilltaget, som var det första i samarbetet mellan dem, prisas de nu med ett guldägg i innovations-kategorin.

Kampanjen var global men hade Europa som fokusområde. Tanken med kampanjen var att visa de arbetssökande på framtidens tekniska möjligheter som erbjuds hos Ikea.

– Det är fortfarande ovanligt att göra employer branding-kampanjer, men det kommer vara viktigt framåt. Ikea hade kunnat sätta in en annons på sitt intranät eller sin hemsida, men man väljer att se ett större sammanhang och göra det mer framtidsinriktat, vilket är smart, berättade Ingos tidigare kreative chef Björn Ståhl, i samband med att kampanjen lanserades.

Kampanjen har tidigare belönats med bland annat ett bronslejon i Cannes.

Motivering:

"Bidraget 3D Printed Meatballs vinner Guldägg i innovation för sin enkelhet och geniala tonträff. Tack för att ni visar branschen att det inte bara är de stora konceptuella, mastodont-budget-briefarna som är något att ha. Att man kan väcka liv i den döende 3D-printern och använda den på ett innovativt och typiskt IKEA-sätt får en att vilja jobba på IKEA ännu mer. Tack för att ni fortsätter att överraska och håller oss andra på tårna. Grattis IKEA och Ingo! Får man komma på en lunch?"

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Ikea
Karen Riviere IKEA Employer Brand leader, Inter IKEA Group
Marius Rigau HR Project Lead, IKEA Franchisor
Linus Karlsson CCO IKEA Range & Marcom
Aisha Johnson Chief Imagination Officer

Ingo
Björn Ståhl Chief Creative Officer
David Lundgren Copywriter
Johanna Johansson Art Director
Simon Bäckelin Planner
Marie Pohl Account Manager
Maria Dubeck Final Art
Kalle Garmark Final Art
Andreas Engstrand Account Director
Markus Ahlm Agency producer

Ogilvy PR UK
Rosie Conboy Business Director
Nicola Dodd Managing Director
Christian Stevens Account Manager
Anita Wu Account Manager

FLX Film
Peter Hansson Director
Signe Falk Producent

Silverägg och diplom

Silverägg:

"Super fan collection" av Nord DDB för Spotify

"Peak period" av Abby.World för Peak Performance

Diplom:

"Heartbeat drum machine" av Abby.World för Hjärtebarnsfonden

"Diktaturkompensera" av Prime Weber Shandwick för Civil Rights Defenders

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev