Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Ingo tar över tronen i byråtoppen – här alla vinnare i Guldägget 2021

Publicerad: 19 maj 2021, 15:04

Fem guldägg, ett silverägg och dessutom specialpriset Guldblick. Ingo blev guldäggsgalans stora vinnare.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetIngoBurger King

Under onsdagseftermiddagens digitala gala, som leddes av programledaren Gina Dirawi, var det en kampanj som kammade hem en tredjedel av de 18 priserna. Burger Kings  ”Moldy Whopper”, som lanserades under vintern 2020, var favorittippad på förhand. Ingos kampanj är det senaste kalenderåret varit reklamvärldens mest omtalade vilket har märkts i utdelningen i de internationella reklamtävlingarna. Med fem guldägg, ett silverägg och Guldblick (Max Hultberg) summerar Ingo en guldäggsgala som kan jämföras med Forsman & Bodenfors guldregn i samband med Epic Split 2014 (4 guld, 4 silver, 1 titan).

Bakom Ingo var det spridda skurar i guldregnet. Nio byråer fick dela på nio guldägg och Åkestam Holst som hade flest nomineringar med sig in i tävlingen kammade hem 10 silverägg. Två byråer, New Normal och Milk tog sina första guldägg i historien.

Vinnare Guldägget 2021

Aktivering”The 2030 Calculator”, Doconomy, Farm

Annonsering”The Moldy Whopper”, Burger King, Ingo

Audio”Dante’s heartbeats”, Hjärtebarnsfonden, Abby Priest

Digitalt”The Spotify Panenthesis”, Bye Bye Bicycle, Milk

Effekt”Ölavtalet”, Norrlands Guld/Spendrups,  Åkestam Holst

Förpackningsdesign”Lykke Kaffegårdar”, Open Studio Stockholm

Hantverk”The Moldy Whopper”, Burger King, Ingo

Identitetsdesign”Omaka”, Spendrups Bryggeri, Stockholm Design Lab

Innovation”No Douche Bag”, Västtrafik, Forsman & Bodenfors

Integrerat”The Moldy Whopper”, Burger King, Ingo

Kortare Filmer”The Moldy Whopper”, Burger King, Ingo

Längre Filmer – ”Tillsammans igen”, Cancerfonden, King

PR ”Djuränklingar”, Fonus, New Normal

Utomhus ”The Moldy Whopper”, Burger King, Ingo

Guldblick: Max Hultberg, art director Ingo för Burger King-kampanjen ”Moldy Whopper”

Guldskrift: Simon Lublin, copywriter på Åkestam Holst för SSF Stöldskyddsföreningens kampanj Är du säker på ditt lösenord? 

Kycklingstipendiater: Haisam Mohammed, Neha Hirve och Hampus Elfström

Platinaakademin: Jacob Nelson och Stefania Malmsten

 

Byråtoppen

Ingo, 5 guldägg 2 silverägg

Åkestam Holst, 1 guldägg, 10 silverägg

Forsman & Bodenfors, 1 guldägg 3 silverägg

Open Studio, 1 guldägg, 1 silverägg

King, 1 guldägg, 1 silverägg

Abby Priest, 1 guldägg, 1 silverägg

New Normal, 1 guldägg och 1 silverägg

Stockholm Design Lab, 1 guldägg 

Milk, 1 guldägg

Farm 1 guldägg

Nord DDB, 4 silverägg

Garbergs, 3 silverägg

Oatly Department of Mind Control, 2 silverägg

Volt, 1 silverägg

Hummingbirds, 1 silverägg

BCW Stockholm, 1 silverägg

Grow, 1 silverägg

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldäggetIngoBurger King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.