Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Ingos mögliga succé för Burger King vinner i integrerat

Publicerad: 19 maj 2021, 13:11

”Moldy Whooper” har tagit världen med storm och kanske satt en ny standard för snabbmatskommunikation. Nu vinner Ingo och Burger King guldägg i kategorin integrerat.


Ämnen i artikeln:

IngoBurger KingGuldägget

Burger King överraskande världen med en integrerad reklamkampanj som visar sin klassiska hamburgare Whopper täckt av mögel. Istället för att, enligt formulär 1A inom segmentet, presentera sin produkt med retuscherade bilder till perfektion lät Burger King sin kronjuvel ruttna. Allt för att berätta att varumärket tagit bort konstgjorda konserveringsmedell.  

De anmärkningsvärda bilderna visade riktigt mögel som växer på varje kvadratmillimeter av den ikoniska burgaren.

Kampanjen förvånade, chockade, provocerade. Motbjudande och samtidigt slående enkel och tydlig som kommunikationslösning på ett komplext problem inom snabbmatsindustrin. Många hade en åsikt om ”Moldy Whooper”, men när Burger Kings varumärkesvärden tickade uppåt och försäljningen steg applåderade de tidigare kritikerna. Ett mod som betalade av sig i förtjänad uppmärksamhet, i försäljning och i Ingos prisskåp. Inte bara under guldägget.

 

Ingo och Burger Kings kampanj ”Moldy Whooper” vinner i integrerat med motiveringen:

”Att i en tid när all data (och sunt förnuft) säger till dig att den här idén borde stannat i skissblocket, genomföra årets mest iögonfallande idé, talar inte bara för mod men framför allt en gedigen förståelse för kreativ kommunikation. Regler och sanningar är till för att brytas. Den här kampanjen bröt mot alla regler på ett oemotståndligt och självklart sätt där den visuella lösningen får alla att stanna upp oavsett var man befinner sig. Grattis till en kampanj som kommer åldras med värdighet.”

Silverägg går till:
”Pappahjälpen”, Oatly – Department of Mind Control
”Call Girls”, Talita, Åkestam Holst
”The No Show Room”, Göteborgs Internationella FIlmfestival, Stendahls
”McDO”, McDonald's, Nord DDB

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngoBurger KingGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.