Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 23 Januari 2013, 16:38
Michael Wolf
Foto: Magnus Hallberg, Scanpix
Koncernchefen Michael Wolf tog över när Swedbank var i kris. Han satsade från start på att återerövra bankens dna och där har kommunikation visat sig bli en av de mest livskraftiga generna.
Swedbanks koncernchef Michael Wolf vann Resumés pris "Näringslivets Superkommunikatör". När han kom till Swedbank 2009 var banken och varumärket i kris.
Du har sagt att Swedbank ska hitta tillbaka till sitt dna. Hur viktigt är kommunikationen i detta?
– Oerhört viktigt. För bara fyra år sedan var vi krisbank, som tappat det mesta av vårt förtroende. I dag är vi en av Europas mest stabila och starka banker. Den här förflyttningen har bara kunnat genomföras för att värderingarna redan satt i väggarna och för att vi löpande berättat vart vi var på väg, säger Michael Wolf till Resumé.
I oktober 2012 beskrivs Michael Wolf som ”en annorlunda börschef” och Expressen sätter rubriken ”Ledarvargen – Michael Wolf förvandlade Swedbank från krisbank till komet på börsen”
– Jag är ju också medveten om att mediernas bild av mig påverkar mångas syn på banken, positivt och negativt. Internkommunikation sägs vara en stark sida hos dig.
Läs hela intervjun i papperstidningen.
Janne Sundling