Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

"Jag är medveten om att mediernas bild av mig påverkar synen på banken"

Publicerad: 23 Januari 2013, 16:38

Michael Wolf

Foto: Magnus Hallberg, Scanpix

Koncernchefen Michael Wolf tog över när Swedbank var i kris. Han satsade från start på att återerövra bankens dna och där har kommunikation visat sig bli en av de mest livskraftiga generna.


Ämnen i artikeln:

Michael WolfNäringslivets 150

Swedbanks koncernchef Michael Wolf vann Resumés pris "Näringslivets Superkommunikatör". När han kom till Swedbank 2009 var banken och varumärket i kris.

Du har sagt att Swedbank ska hitta tillbaka till sitt dna. Hur viktigt är kommunikationen i detta?
– Oerhört viktigt. För bara fyra år sedan var vi krisbank, som tappat det mesta av vårt förtroende. I dag är vi en av Europas mest stabila och starka banker. Den här förflyttningen har bara kunnat genomföras för att värderingarna redan satt i väggarna och för att vi löpande berättat vart vi var på väg, säger Michael Wolf till Resumé.

I oktober 2012 beskrivs Michael Wolf som ”en annorlunda börschef” och Expressen sätter rubriken ”Ledarvargen – Michael Wolf förvandlade Swedbank från krisbank till komet på börsen”

– Jag är ju också medveten om att mediernas bild av mig påverkar mångas syn på banken, positivt och negativt. Internkommunikation sägs vara en stark sida hos dig.

Läs hela intervjun i papperstidningen.

Janne Sundling


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.