Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Jättekul för SBAB – konceptet vinner sin andra 100-wattare

Publicerad: 21 april 2022, 18:44

För andra gången på fyra år prisas SBAB:s koncept ”Boendeekonomi är jättekul!” med en 100-wattare. Båda gångerna har det varit för sättet det bryter ny mark.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenSBABMcDonald'sNord DDBTalitaÅkestam Holst

När SBAB 2018 fyllde globen med sitt koncept ”Boendeekonomi är jättekul!” belönades de med en 100-wattare i kategorin Nytänk. Nu kammar de hem ytterligare en i samma kategori, som dock namn till Framsiktigt.

Förra året lät SBAB tittarna följa med i en miniserie där komikerna och skådespelarna Erik Haag, Björn Gustafsson, och Nour El Refai med hjälp av humor skulle öka kunskaperna om boendeekonomi. Inför säsongen bröt SBAB med sin byrå Emakina DBG och körde vidare inhouse, dock med hjälp av Helgeson/Moll, Dos Gallinas Palma och Erik Haag.

Ett flertal avsnitt från säsongen har hela en miljon visningar på Youtube.

– För de allra flesta är ett bostadsköp den största affären i livet. Att byta bostad är ofta förknippat med många positiva känslor men det kan också uppstå många frågor och funderingar. Och det är många kloka beslut som ska fattas på vägen. Med hjälp av Björn, Erik och Nour vill vi hjälpa svenska folket att ta kloka beslut kring sitt boende och boendeekonomi och samtidigt visa att det faktiskt kan vara jättekul på vägen, sa SBAB:s vd Klas Danielsson i samband med att kampanjen lanserades.

I kategorin prisas även McDonald's och Talita. McDonald's, som vinner 75 watt, prisas för kampanjen ”Mcdo” framtagen i samarbete med Nord DDB. Talita prisas i sin tur för kampanjen ”Call girls” som togs fram i samarbete med Åkestam Holst.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.