Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Jeanette Asteborg får Volkswagen att gasa

Publicerad: 13 oktober 2022, 20:02

Volkswagen satsar på elbilar.

Foto: Pressbild / Illustration: Tom Fägrell.

Volkswagen har breddat sin tänkbarhet fyra år på raken. Det ger marknadschefen Jeanette Asteborg en förstaplats i bilkategorin i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer 2022.

Ämnen i artikeln:

VolkswagenSveriges Bästa Marknadschef

R

Redaktionen

red@resume.se


Volksawagens profil är inte olik svenskarnas favorit Volvo. Enligt Xtreme Insights varumärkesmätningar ses Volkswagen som ett prisvärt, pålitligt och säkert kvalitetsalternativ, som många gärna syns med.

Marknadschefen Jeanette Asteborg har jobbat på Volkswagen i sju år och det är inte första gången hon vinner i Sveriges bästa marknadschefer. Volkswagens vd Claes Jerveland beskriver styrkorna med sin marknadschef så här:

– Jeanette är en verkligt stark ”guardian” för Volkswagens varumärke i vår organisation. Allt vi gör påverkar ju varumärket med andra ord kan en marknadschef inte nöja sig med att bara hålla koll på och styra marknadskommunikationen – det gör inte Jeanette. För mig är det också viktigt att marknadschefen ser som sin uppgift att inte bara uppnå långsiktiga varumärkes-kpi:er utan att också aktivt bidra till att man når taktiska affärsmål och det gör Jeanette på ett utmärkt vis.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

På andra plats i kategori bilar kommer Jonas Nilsson på Kia. Tredje platsen går till Nils Rylén på Polestar.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev