Tävling
Kampanjerna som kan vinna i Youtube Works
Publicerad: 19 maj 2022, 13:11
Nord DDB och SBAB har chans till storslam med ”Boendeekonomi är jättekul!” som är nominerad i tre av fyra kategorier.
Youtube Works är en global kommunikationstävling. Den 2 juni genomförs tävlingen för fjärde gången i Sverige 2 i samarbete med Sveriges Annonsörer och Komm. Tävlingen syftar till att lyfta och hylla varumärken och kampanjer som använt Youtube på ett smart, engagerade och effektivt sätt.
– Efter två långa pandemiår är det tydligt att luften gått ur många av oss. Men årets nominerade visar att det går att göra riktigt intressanta jobb trots en nästan omöjlig omvärld. Juryarbetet har tack vare alla våra olika perspektiv varit diskussionsintensiv, men vi har lyckats enas om en nomineringslista vi alla är nöjda med, säger juryordföranden Nina Åkestam i ett pressmeddelande.
Kategorin Grand Prix belönar det bidrag som på bästa sätt kombinerar kreativitet, datadrivet arbete och Youtubes möjligheter för att skapa affärseffekt. Priset avslöjas i samband med ceremonin den 2 juni.
Nominerade i Youtube Works
Creative innovation
Kategorin Creative Innovation belönar det bidrag som bäst demonstrerat lysande kreativt utförande på Youtube och som samtidigt har drivit affärsresultat.
SBAB - Boendeekonomi är jättekul!
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
McDonald’s - Skins for Charity
Försvarsmakten -Vad ska du göra?
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Media innovation
Kategorin Media Innovation belönar det bidrag som har använt YouTubes styrkor som mediekanal för att nå användare på nya, spännande och engagerande sätt.
SBAB - Boendeekonomi är jättekul!
Min Doktor – TBE
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Vimla - Unlocked
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Winning Hearts
Kategorin Winning Hearts belönar det bidrag som lyckats alldeles särskilt bra med att skapa känslor hos sina kunder. (I denna kategori använder vi oss också av MoodScores mätningar för att stärka bevisföringen av känslomässig påverkan).
SBAB - Boendeekonomi är jättekul!
McDonald’s - Öppna er dörr
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Försvarsmakten -Vad ska du göra?
Felix - Det nya receptet
Action Driver
Kategorin Action Driver belönar det bidrag som genom smarta och nyskapande sätt manar till handling.
Försvarsmakten -Vad ska du göra?
Min Doktor - TBE
Felix - Det nya receptet
McDonald’s - Skins for Charity
YouTube Works är en av de kommunikationstävlingar som ligger till grund för Indikats rankning av reklambyråer (tillsammans med Guldägget, Eurobest, Strategy Awards och One Show). Bland tidigare års Grand Prix vinnare återfinns exempelvis Nord DDB med Systembolaget (2021) och Volkswagen (2020) samt Åkestam Holst med IKEA (2019).
Juryn för Youtube Works
Nina Åkestam Wikner, NORD DDB Stockholm (ordförande)
Jakob Swedenborg, Animal
Simon Le Pluart, Jung
Haisam Mohamed, Uniform
Astrid Andersson, Precis Digital
Peter Bryngelson, Demoskop
Camilla Everberg, Elgiganten
Marika Baltcheffsky, Meds
Hanna Bergius, H&M
Jimmy Bolander, Publicis Groupe
Anna Hammerlid, GroupM