Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Kannibalkampanj tog hem Sveriges första lejon i Cannes

Publicerad: 20 juni 2022, 19:01

Foto: Pressbild

McCann tog hem Sveriges första pris i Cannes Lions 2022. För kampanjen ”Eat a Swede” tog de hem ett silverlejon under måndagskvällen.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2022McCannAlexander Skarsgård

Kampanjen ”Eat a Swede” har hittills blivit välnominerad i 2022 års upplaga av Cannes Lions. Nu står det också klart att kampanjen kommer hem Sveriges första pris under världens största reklamtävling, belägen på den franska rivieran. McCann vinner nämligen ett silverlejon för kannibalkampanjen i kategorin Health & Wellness.

I hållbarhetskampanjen som är framtagen på uppdrag av Livsmedelsföretagen försöker forskare skapa labbodlat Skarsgård-kött.

”Eat a Swede” lanserades globalt den 17 november. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion.

– Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset och annorlunda väcker alltid känslor. Vi hoppas att ”Eat a Swede” kan bli startskottet för en diskussion om hur vi med gemensamma krafter kan förverkliga omställningen till hållbar produktion, sa Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen till Resumé när den lanserades.

– Efter den här lanseringen tycker jag att Livsmedelsföretagen kan titulera sig som en av Sveriges just nu modigaste reklamköpare och förhoppningsvis lyckas kampanjen göra dem rättvisa, sa Erik Nyström, copywriter på McCann.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Livsmedelsföretagen

Kommunikationschef Jimmy Sandell

Press- och mediechef/Copywriter Daniel Emilson

Kommunikatör Max Berg

 

McCann Stockholm

Copywriter Erik Nyström

Art Director Rikard Köhler

ECD: Josefine Richards, Markus Ahlm

Art Director Nina Kurn

Planner Lars Friberg

Account Director Ilias Ioannidis

Account Director Markus Förberg

Account Manager Petra Käll

Final Art Ola Lanteli

Final Art Tobias Vermehren

 

FLX

Producent Johan Gabous

Regissör Daniel Hallberg

Klippare David Nordén, Mikael Johansson, Gregers Dohn

Grade & Online Albin Karlén, Erik Lindahl, Joel Bringmark

Sound The Line, Quint Starky

Fotograf Pål Allan, Wonderboys

UX Designer Per-Emil Arvidsson

Webbutvecklare Stefan Lindberg

Head of Commercial & Branded content: Eleonor Sager

Exekutiv producent: Therese Pettersson

Produktionsledare: Nathalie Bergdahl

Filmfotograf: Alex Lindén

Scenograf: Pia Wallin

 

Mccann Worldgroup Europe

Chief Creative Officer McCann Europe Adrian Botan

Creative Excellence Director McCann Europe & UK Carmen Bistrian

 

Weber Shandwick UK

VP Integrated Media Strategy Jessica Howard

Strategist James Clothier

VP Client Experience Mary Kough

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.