Tävling
Kannibalkampanj tog hem Sveriges första lejon i Cannes
Publicerad: 20 juni 2022, 19:01
Foto: Pressbild
McCann tog hem Sveriges första pris i Cannes Lions 2022. För kampanjen ”Eat a Swede” tog de hem ett silverlejon under måndagskvällen.
Kampanjen ”Eat a Swede” har hittills blivit välnominerad i 2022 års upplaga av Cannes Lions. Nu står det också klart att kampanjen kommer hem Sveriges första pris under världens största reklamtävling, belägen på den franska rivieran. McCann vinner nämligen ett silverlejon för kannibalkampanjen i kategorin Health & Wellness.
I hållbarhetskampanjen som är framtagen på uppdrag av Livsmedelsföretagen försöker forskare skapa labbodlat Skarsgård-kött.
”Eat a Swede” lanserades globalt den 17 november. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion.
– Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset och annorlunda väcker alltid känslor. Vi hoppas att ”Eat a Swede” kan bli startskottet för en diskussion om hur vi med gemensamma krafter kan förverkliga omställningen till hållbar produktion, sa Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen till Resumé när den lanserades.
– Efter den här lanseringen tycker jag att Livsmedelsföretagen kan titulera sig som en av Sveriges just nu modigaste reklamköpare och förhoppningsvis lyckas kampanjen göra dem rättvisa, sa Erik Nyström, copywriter på McCann.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp:
Livsmedelsföretagen
Kommunikationschef Jimmy Sandell
Press- och mediechef/Copywriter Daniel Emilson
Kommunikatör Max Berg
McCann Stockholm
Copywriter Erik Nyström
Art Director Rikard Köhler
ECD: Josefine Richards, Markus Ahlm
Art Director Nina Kurn
Planner Lars Friberg
Account Director Ilias Ioannidis
Account Director Markus Förberg
Account Manager Petra Käll
Final Art Ola Lanteli
Final Art Tobias Vermehren
FLX
Producent Johan Gabous
Regissör Daniel Hallberg
Klippare David Nordén, Mikael Johansson, Gregers Dohn
Grade & Online Albin Karlén, Erik Lindahl, Joel Bringmark
Sound The Line, Quint Starky
Fotograf Pål Allan, Wonderboys
UX Designer Per-Emil Arvidsson
Webbutvecklare Stefan Lindberg
Head of Commercial & Branded content: Eleonor Sager
Exekutiv producent: Therese Pettersson
Produktionsledare: Nathalie Bergdahl
Filmfotograf: Alex Lindén
Scenograf: Pia Wallin
Mccann Worldgroup Europe
Chief Creative Officer McCann Europe Adrian Botan
Creative Excellence Director McCann Europe & UK Carmen Bistrian
Weber Shandwick UK
VP Integrated Media Strategy Jessica Howard
Strategist James Clothier
VP Client Experience Mary Kough