Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Känslan för kommunikation ger honom en förstaplats i Sveriges bästa marknadschefer

Publicerad: 13 oktober 2022, 19:14

Under hösten har Folksam skruvat upp humorn i sitt kommunikationskoncept ”För allt du älskar”.

Foto: Kampanjbild / Illustration: Tom Fägrell.

Från en redan stark position har Folksam i konkurrens med både uppstickare och traditionella aktörer lyckats förflytta sitt varumärke allra mest inom bank- och försäkringsbranschen. Det ger marknadschefen Christopher Constantien en första plats i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer 2022.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefFolksam

R

Redaktionen

red@resume.se


Folksam ses som ett relativt ”traditionellt” försäkringsbolag men sticker ut med bra service och smidig skadehantering, enligt siffror från varumärkesmätningen Xtreme Insights. Sedan 2021 har Folksam ytterligare förstärkt bilden av service och bra skadehantering samtidigt som man nu uppfattas mer moderna än tidigare.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

Marknadschefen Christopher Constantien har arbetat på Folksam i tre år. Hans chef, Anna-Karin Laurell, beskriver hans styrkor så här:

– Christopher besitter en djup varumärkesstrategisk kunskap, har gedigen erfarenhet från samtliga kommunikationsdiscipliner och har visat att knepiga frågor som försäkring och pension kan upplevas och uppskattas av såväl kunder som parter bara den kommunikativa känslan är den rätta. 

Hon fortsätter:

– Genom sin kombination av god affärsförståelse, insiktsdrivna angreppssätt och kreativa ådra har han visat hur varumärket utgör ett viktigt affärsstrategiskt verktyg. Som person är han diplomatisk och inlyssnande och kombinerar eftertänksamhet med kreativitet på ett sätt som gör hans röst värdefull. Han är också lugn och trygg i sig själv och har ett inkluderande och inspirerande ledarskap som möjliggör för medarbetare och kolleger att växa och bidra till vår gemensamma framgång.

Under året som gått har Folksam kört vidare på sitt kommunikationskoncept ”För allt du älskar”. Under hösten har humorn skruvats upp ytterligare.

I kategorin bank och försäkringar hamnar Lena Hedlund på Länsförsäkringar på andra plats. Trea blir Ian Björkdal på Hedvig.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev