Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Kias marknadschef: ”Det lönar sig att satsa”

Publicerad: 27 Januari 2021, 11:24

Jonas Nilsson, marketing manager på Kia Motors Sverige, vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin bil.


Ämnen i artikeln:

KiaSveriges bästa marknadschefer

Kia har under 2010-talet jobbat för att bli ett mer attraktivt varumärke för barnfamiljer. Nu laddar man om inför en nystart, bland annat med en stor varumärkesomgörning. Till sin hjälp har de lärdomarna från pandemiåret 2020. 

– Att mod och snabbrörlighet och att våga satsa lönar sig. Under våren tog det tvärstopp, men det gick att få saker att fungera med hårt arbete och fokus, säger Jonas Nilsson, marketing manager på Kia Motors Sverige. 

Därför vann Jonas Nilsson:
Kia har långsiktigt och tålmodigt byggt sitt varumärke i flera decennier. Från ett billigt sydkoreanskt bilmärke till en prisvärd bil som erbjuder det senaste inom laddbara bilar. Och Kia fortsätter att positionera sig som en vettig modern bil.

I dag är Kia det tredje största bilmärket i Sverige och störst bland privatbilsköparna. Under 2020 ökade man sin marknadsandel med en dryg procentenhet och ligger strax under 9 procent. Ettan Volvo, inklu­sive Pole­star, har en marknadsandel på drygt 18 procent. De laddbara bilarnas genomslag talar för Kia som under 2020 har presenterat en strid ström av nya laddbara modeller och gamla modeller som har fått eldrift.

Kia har starkare försäljning än varumärke och uppfattas fortfarande som den billiga bilen, men i år har allt fler associerat Kia med teknisk innovation och miljövänlighet. Men fortfarande är ett typiskt omdöme i motorpressen om en ny modell från Kia att den är ”plågsamt lagom”. Men å andra sidan är det kanske just det vi efterfrågade det stökiga året 2020.

Bilkategorin 2020:
Andra kvartalet stängde bil-Sverige ned och nybilsförsäljningen sjönk med 50 procent. Det var inte bara en coronaeffekt. Beskattning av nya bilar som drivs av fossila bränslen förändrades vid årsskiftet, vilket innebar att många köpte nytt 2019 för att slippa höjd skatt. Det innebar också att laddbara bilar sköt i höjden och det presenterades en rad nya elbilsmodeller under året.

Men trots allt finns det stor osäkerhet inför teknikutvecklingen och därför har många privatleasat sina bilar i stället för att köpa. Förutom nya motoralternativ har intresset för delningsekonomi ökat i bilindustrin, vilket på sikt kommer förändra mer än eldrift.

Jonas Nilsson

Marketing manager Kia Motors Sverige. På Kia i drygt sju år, innan

dess på Syrup LBI.

Antal vinster: Tre.

Bor: Nacka.

Utbildning: Civilekonom, magisterexamen i företagsekonomi, reservofficer, kapten i flottan.

Hur stor marknadsavdelning: 10, inklusive marknadschef.

Varumärken som inspirerar: Försvarsmakten, Ikea.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.