Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Kings känslomässiga sykonskildring för Cancerfonden vinner i längre film

Publicerad: 29 maj 2020, 11:43

King och Cancerfonden vinner guldägg igen. ”När livet vänder” tar hem kategorin längre filmer.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

För två år sedan vann King och Cancerfonden ett guldägg i film för ”Minns det som i går” som skildrade en familj och en pappas år genom cancern. I samband med lanseringen av Rosa Bandet i höstas kom reklamfilmen ”När livet vänder”. Ackompanjerade av Ted Gärdestads ”Come Give me love” fick tittarna följa ett systrar där den ene drabbas av sjukdomen, med ett väldigt filmiskt och emotionellt drivet berättande. 

Systrarna befinner sig på gränsen till vuxenlivet och lika fragmentariskt som man minns livet. Scenerna och kasten mellan hopp och förtvivlan och gråt och skratt påminner om berättandet i ”Minns det som i går”, men regissören Joanna Nordahl, har satt sin prägel på filmen och använder vissa grepp som man kunde se i fjolårets filmvinnare ”Dear Condom” för RFSU. 

– Vi vill lyfta fram att det är Cancerfonden som står bakom Rosa Bandet och bestämde oss därför att använda samma slags berättarstil som vi använt för varumärket i andra sammanhang. Vi fokuserar på de nära relationer och band som hotas att ödeläggas av denna orättvisa sjukdom. För verkligheten är tyvärr som filmen säger: En av tre får cancer, men alla drabbas, sade Pontus Ekström, copywriter på King i en kommentar i samband med att filmen lanserades.

Nu vinner ”När livet vänder” ett guldägg i kategorin längre filmer med motiveringen:

”Det finns saker som inte går att blunda för. Saker som en filmjury inte heller kan blunda för. Det är inte första gången den emotionella bergochdalbana som är cancer skildras i en fantastisk reklamfilm. Men det är kanske första gången det görs såhär bra. Att på detta sätt berätta om något av det svåraste som kan drabba en familj är värt kategorins finaste pris. Grattis, King och Cancerfonden!”

Silverägg går till:

”Höna av en fjäder” SVT, Åkestam Holst NoA
”The musical massacre”, GEAB, Elmsta 300 Horror Fest

King
Copywriter Pontus Ekström
Art Director Adam Gäfvert
Produktionsledare Lena Ivarsson
Projektledare Tom Hedstöm
Planners/Strateger, Michaela Wehtje, Per Wilson
Ateljéassistent Caroline Hallersjö
Creative Director, King Frank Hollingworth
Kundansvarig, Sunit Mehrotra

Advertiser's Supervisor, Cancerfonden Veronica Espmark

Indio
Regissör, Joanna Nordahl
Producent,Sergej Israel
Fotograf, Erik Henriksson
Medverkande Sofia Kappel
Medverkande Felicia Truedsson
Casting Elin Ström
Stylist Linn Eklund
Scenograf Lene Willumsen
Klippare Kit Wells
Grade Ola Bäccman
Ljuddesign Martin Mighetto
Byråproducent, Colony Markus Ahlm

Online, Colony Joel Bringmark
Text & Musik Ted Gärdestad
Text & Musik Kenneth Gärdestad
Music Licensing Manager, Universal Music Publishing

Rebecca EdwardsProduct & Licensing Manager,
Universal Music Jan Friberg

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.