Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Kings känslomässiga sykonskildring för Cancerfonden vinner i längre film

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:43

King och Cancerfonden vinner guldägg igen. ”När livet vänder” tar hem kategorin längre filmer.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

För två år sedan vann King och Cancerfonden ett guldägg i film för ”Minns det som i går” som skildrade en familj och en pappas år genom cancern. I samband med lanseringen av Rosa Bandet i höstas kom reklamfilmen ”När livet vänder”. Ackompanjerade av Ted Gärdestads ”Come Give me love” fick tittarna följa ett systrar där den ene drabbas av sjukdomen, med ett väldigt filmiskt och emotionellt drivet berättande. 

Systrarna befinner sig på gränsen till vuxenlivet och lika fragmentariskt som man minns livet. Scenerna och kasten mellan hopp och förtvivlan och gråt och skratt påminner om berättandet i ”Minns det som i går”, men regissören Joanna Nordahl, har satt sin prägel på filmen och använder vissa grepp som man kunde se i fjolårets filmvinnare ”Dear Condom” för RFSU. 

– Vi vill lyfta fram att det är Cancerfonden som står bakom Rosa Bandet och bestämde oss därför att använda samma slags berättarstil som vi använt för varumärket i andra sammanhang. Vi fokuserar på de nära relationer och band som hotas att ödeläggas av denna orättvisa sjukdom. För verkligheten är tyvärr som filmen säger: En av tre får cancer, men alla drabbas, sade Pontus Ekström, copywriter på King i en kommentar i samband med att filmen lanserades.

Nu vinner ”När livet vänder” ett guldägg i kategorin längre filmer med motiveringen:

”Det finns saker som inte går att blunda för. Saker som en filmjury inte heller kan blunda för. Det är inte första gången den emotionella bergochdalbana som är cancer skildras i en fantastisk reklamfilm. Men det är kanske första gången det görs såhär bra. Att på detta sätt berätta om något av det svåraste som kan drabba en familj är värt kategorins finaste pris. Grattis, King och Cancerfonden!”

Silverägg går till:

”Höna av en fjäder” SVT, Åkestam Holst NoA
”The musical massacre”, GEAB, Elmsta 300 Horror Fest

King Copywriter Pontus Ekström Art Director Adam Gäfvert Produktionsledare Lena Ivarsson Projektledare Tom Hedstöm Planners/Strateger, Michaela Wehtje, Per Wilson Ateljéassistent Caroline Hallersjö Creative Director, King Frank Hollingworth Kundansvarig, Sunit Mehrotra Advertiser's Supervisor, Cancerfonden Veronica Espmark Indio Regissör, Joanna Nordahl Producent,Sergej Israel Fotograf, Erik Henriksson Medverkande Sofia Kappel Medverkande Felicia Truedsson Casting Elin Ström Stylist Linn Eklund Scenograf Lene Willumsen Klippare Kit Wells Grade Ola Bäccman Ljuddesign Martin Mighetto Byråproducent, Colony Markus Ahlm Online, Colony Joel Bringmark Text & Musik Ted Gärdestad Text & Musik Kenneth Gärdestad Music Licensing Manager, Universal Music Publishing

Rebecca EdwardsProduct & Licensing Manager,
Universal Music Jan Friberg

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.