Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Könsordsspäckad lösenordskampanj prisas med Guldskrift

Publicerad: 19 maj 2021, 13:21

Åkestam Holsts Simon Lublin prisas med Guldskrift för en av de språkligt grövsta kampanjerna i svensk Reklamhistoria.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetGuldskriftÅkestam Holst

Fyra år efter examen från Berghs och ett år efter att ha utsetts till kycklingstipendiat tar Simon Lublin hem Copywritersveriges finaste pris Guldskrift. Priset delas ut för Simon Lublins arbete med kampanjen ”Är du säker på ditt lösenord?” för SSF Stöldskyddsföreningen. För att vinna priset ska bidraget inte bara visa prov på hög stilistisk kvalitet utan även hög kreativ nivå.

I den iögonfallande kampanjen tog Åkestam Holst och Simon Lublin fasta på att svenskar i regel har väldigt dåliga lösenord till tjänster med innehåll de gärna skulle skydda. Annonser med könsord och svordomar hör inte till vanligheterna, men i det här fallet fick svenskarna skylla sig själva. Orden är nämligen de vanligaste när vi svenskar väljer lösenord. ”Skyddar du dig med kuken?”, ”Knulla inte upp ditt liv” och ”Många tycker att bajskorv är gott nog” är bara tre exempel från copyn i kampanjen.

Guldskriftsjuryns och den ständige sekreteraren Anna Qvennerstedts motivering lyder:

I en tid då ängsligheten och fegheten firar dagliga triumfer och reklamköpare tänker mer på att vara till lags än på att väcka uppmärksamhet, vad väljer då årets vinnare att göra? Jo, han rekommenderar sin uppdragsgivare att tapetsera riket med affischer där ordet KUKEN står skrivet med stora och tydliga bokstäver. Utstuderad genialitet eller barnsligt effektsökeri? Både och, tycker Guldskriftsakademien. För vad kan vara mer inspirerande 2021 än kommunikation som inte bara är smart och relevant, utan som dessutom vågar väcka lika mycket vrede som glädje? Tack Simon Lublin för denna påminnelse om att allting fortfarande är möjligt.

De övriga nominerade var: Ida Backman och Daniel Vaccino för Oatlys ”Pappahjälpen” samt Jonas Enghage på Forsman & Bodenfors för Draken Film-kampanjen ”Recension”.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.