Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Kraftigt ökad annonsering – vinstlott för Mr Green

Publicerad: 27 januari 2021, 11:22

Marcus Petersson på Mr Green vinner Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin spel.


Ämnen i artikeln:

Mr GreenSveriges bästa marknadschefer

– Under inledningen av cornoakrisen tänkte man att det skulle bli ett stökigt år men det blev bättre än förväntat, säger Marcus Petersson, nordenchef på Mr Green

Han anser att bolagets symbol, mr Green har varit jätteviktig för varumärket.

– Han är vår varumärkesambassadör, den bästa jag har jobbat med och är jätteviktig. Det märks inte minst när man går in på nya marknader, då är det lättare att bygga varumärke för igenkänningen är stor.”

Därför vann Marcus Petersson

Den tuffare regleringen av spelbranschen har lett till att det inte finns mycket utrymme för spelbolagen att differentiera sig. Det finns hårda regler för maxinsatser och bonusar. Konsekvensen är att det är spelbolagen med redan starka varumärken som överlevt. Mr Green är ett av spelbranschens mer etablerade varumärken. I år har bolaget har tagit chansen och gasat på rejält med kraftigt ökad annonsering. Framför allt i radio. Det har lönat sig.

Spelkategorin 2020

Vid kriser brukar människor roa sig med de små medlen. Som att spela. Vid inledningen av coronakrisen fanns det farhågor att spelmissbruket skulle öka när folk satt hemma och deppade. Regeringen införde krisregleringar av en redan omreglerad spelbransch. Men corona har varit annorlunda, folk har inte spelat mer än vanligt med undantag för dem som redan innan var så kallade problemspelare. Betting har haft sina uppenbara begränsningar då det har funnits mindre att spela på.

Många aktörer på spelmarknaden har försvunnit, vilket inte minst märks av i tv-kanalerna. 

Marcus Petersson, nordenchef på Mr Green.

Antal gånger vunnit: Första gången.

Bor: Malta.

Utbildning: Master in business administration från JIBS och bachelor in marketing strategy från Auckland University of Technology.

Hur stor marknadsavdelning: 12.

Varumärken som inspirerar dig: Netflix, Budweiser, Revolut.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.