Tävling
Kronans Apoteks marknadschef Årets Designköpare
Publicerad: 14 november 2019, 12:21
Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek.
Foto: Andreas Elgstrand
Emelie Friis, marknadsdirektör på Kronans Apotek, vinner Komms utmärkelse Årets Designköpare 2019.
Årets Designköpare arrangeras av Komm och deras varumärkes- och designkommitté. Utmärkelsen syftar till att sätta ljus på beställaren och hur design har bidragit till affär och innovation. Priset handlar också om att inspirera näringslivet och få dem att inse möjligheterna att med hjälp av design driva förändring på lång sikt.
Nu vinner Emelie Friis den årliga upplagan av priset med motiveringen:
”Med ett helt nytt grepp i sin kategori och ett uthålligt arbete i alla kanaler och verktyg har denna person förvandlat sterilt till omsorg. En sann manifestation av att design kan förflytta. Vi vill lyfta fram designköpare Emelie Friis på Kronans Apotek.”
– Jag känner både stolthet och glädje över detta pris. För oss på Kronans Apotek som har kunden och kundnyttan konstant fokus i alla led så är design och identitet en oerhört viktig del i det. Det är därför glädjande att detta lyfts fram och att vi dessutom belönas för det är otroligt smickrande. Jag vill tacka alla inblandade för det fantastiska arbete som vi tillsammans har åstadkommit och tack även till juryn och Komm, säger Emelie Friis om att mottaga titeln Årets Designköpare 2019 i en kommentar till priset.
Övriga nominerade i Årets Designköpare 2019:
Jonatan Öhman, Kommunikationschef på Hembla
Carole Lindmark, Brand Director, och Paco Liebrand, Vice President Brand, på Vattenfall
Juryn för Årets Designköpare 2019
Alex Holmén, CEO på Essen International (ordförande)
Diana Uppman, CEO och Partner på BVD
Johanna Sahlman, Head of Halebop GMT
Jonas Bäckman, Design Director på Familjen
Marie Rudolphie, COO och Strategic Director på Identity Works